Apr 14, 2011

Susahnya Nak Didik Hati! T.T

Teringat perbualan bersama sahabat ku aritu..

"Ili, aku nak tanya hang sikit ni, cana hang jaga hati ek?" soal beliau.

"Kalau aku, aku sibukkan diri dengan program" jawapanku.

"Em.. camne ek? bila kita sibukkan dengan program ke atau apapun, mesti hati kita teringat kat sesapa walaupun kite tak tahu pun sape lelaki tu"

"Aik, macammana tu?"

"ang penah tak bila ang dok sorang-sorang, ang fikirkan tentang seseorang atau ang fikirkan tentang nak kahwin ke?"

"emmm....." lamaku berfikir (pernah ke?huhu)

"em..entahlah, pernah kut." jawapanku setelah lama ku berfikir.

"sedikit pun dikira pernahla kan? mesti ada punya.. sebab hati ni, Allah yang kawal. Sekuat mana pun kita tolak benda tu, dia mesti datang sendiri..huhu" luah sahabatku itu.

"aáh kan.. pernah kut..huhu" ujarku walaupun samar-samar.

"Kenapa ang tanya?" soalku lagi.

" kawan aku yang tanya. dia tanya aku camna nak jaga hati? aku jawabla sibukkan diri dengan program, baca Quran" ulas beliau.

"owh..."


perbualan tamat.

Bila saya teringat je perbualan diatas, mesti saya akan terfikir 'patutla ramai sahabat-sahabatku yang nak kahwen awal'. Ini semuanya sebab nak jaga hati. Bila saya terfikir soal hati ni, mesti saya akan terfikir jugak 'ada ke orang nak kat aku ni?' ha.. jadinya bila terfikirkan macam tu, langsung tak jadi fikir. sebab apa saya kata camtu? yelah, muslimat PMI kan kasar-kasar.. ade ke muslimin nak? Muslimin ni pulak suke cari yang lemah-lembut, yang kurang menonjolkan dirinya kat luar.. dan macam-macam cirinya lagilah..hmm~

tapi...bila situasi nye begini pulak..

"akak bukan taknak, cuma akak riso nanti dia tak boleh terima akak camni, yelah.. dia nak ke dengan muslimat yang kasar, yang selalu beraksi dengan masyarakat..akak takut nanti dia tak paham kerja kita sebagai ahli gerakan".

camtu pula jadinya, da ada orang merisik.. taknak pula sebab persepsi diri sendiri.huhu

soal bab kahwen awal? saya tak pernah terfikir pun nak kahwen awal. Pernah tu pernahla.. mustahilla kata tak pernah kan.. tapi itupun bila mana sahabat-sahabat saya ramai yang sudah mula berbincang tentang kahwen muda ni. Baru-baru ni, ada sahabat saya dah berkahwin pastu die post macam-macamlah terhadap perasaan dia kat isteri dia, sayanglah.. rindulah.. pastu, yang sahabat-sahabat yang lain ni.. (yg belum berkahwin) rasa macam nak kawen cepat pulak.

Sepatutnya, orang yg da berkahwin ni.. simpan sendiri-sendiri sudahla. Takyah nak post kat facebook dan sebagainya. sebab bila die post tu, kita pun akan terfikir sendirinya tentang perasaan hati ni.. lama-lama jadi maksiat hati pula..huhu Nauzubillah~ Tapi itulah hakikatnya.. betul tak? ke tak? tipulah kata tak? sebab semua tu fitrah.

Walaubagaimanapun, dimaafkan. Biasalah tu orang muda bila sudah dilamun cinta.kan2? kui3 ^_^

Ada juga seorang sahabat saya di UDM bertanya..

"Ili, aku tengok ko ni tabah je"..

"Aik, asal ko cakap camtu pulak?huhu"

"Takdelah, macammana ko jaga hati ek? aku susahla nak jaga hati memandangkan suasana tempat aku berbeza dgn tempat ko..hmm~" luah sahabatku itu.

"Ya Allah, apa bezanya? ak ase UDM tu lagilah Islamik tempatnya.. nak berbandingkan dgn UM ni.. kalau takde APIUM ni, takdenye suasana Islamik kt UM ni..ha..."

"Memanglah, tapi aku tengok ko relax je.."

"aku malasla nak pk.. buang masa je, lagipun takde masa aku nk fikir benda-benda ni semua.. boleh datangkan maksiat hati je" luahku sejujur-jujurnya.

Tapi kadang-kadang bila orang cakap camtu, baru saya akan terfikir soal hati. Itupun cepat-cepat saya buat keje lain supaya ia tidak melarat. Nak katanya, hati ni susah sgt nak jaga. Orang kata apa? Dalam hati ada taman en? tapi sejauh mana kita jaga taman kita tu.. pandai-pandai kitalah. Macammana kita tarbiyyah diri kita dan hati kita.

Ada yang suka cakap kasar dengan lelaki semata-mata nak jaga hati, ada juga yang suka tunduk je semasa berjalan sebab nak jaga hati dan sebagainya. Banyak cara sebenarnya nak jaga hati ni. Semuanya Allah da nyatakan dalam Al-quran, tunggu kita je lagi nak aplikasikannya bagaimana. Apepun, niat kita biarlah kerana Allah Ta'ala.

Saya teringat pesanan K.ha (Ukhti Fatimah Syarha) semasa beliau menjadi Panel dalam program 'Manisnya Menjadi Seorang Gadis', pesanannya "kamu joinla apa jua gerakan jemaah yang ada di Malaysia ni, tak kiralah jemaah ke, Jemaah Islam Malaysia ke..haluan ke, Abim ke, asalkan ia membuatkan kita sibuk disamping membawa kita taqarrub kepada Allah Ta'ala. Lantaran itu, hati kita mudah dijaga dan kita juga akan takut untuk melakukan maksiat kerana apa? kerana kita sudah terikat janji dengan Allah Ta'ala. 

Jadi, joinla apa jua program yg bermanfaat buat diri kita dan paling penting, ia mendekatkan diri kita kepada Allah Ta'ala. InsyaAllah, kita takkan ada masa nak fikir soal cintan-cintun ni terutamanya soal hati. Sebab soal jodoh ni kita serahkanlah segala-galanya kt Allah Ta'ala, insyaAllah Allah permudahkan urusan kita nanti. Cuma I'tikad dan berusaha itu perlu ada dalam diri kita.


Jadi jagalah hati, agar ia tidak dikotori. Saya paling tak suka bila mana muslimin suka sgt call ana malam-malam. Bagi meseg sudahla..haiih~ Padan muka sape yang call saya tapi saya tak angkat...hohO Kalau nak cakap soal kerja, bagi meseg pun saya paham kut. [Marah ni..=.=] Saya bukan apa, kadang-kadang kerja tu bertimbun..tiba-tiba orang call pulak, terbantut la kerja kita.. bunyi Handphone tu je, dah boleh hilang kan Idea serta merta. ha.. Bagi meseg jela lenkali deh..:)

Kepada sahabat-sahabatku yang sudah berpunya.. saya doakan semoga dipercepatkan perkahwinannya agar hati mudah terjaga dan semoga bahgia hingga kejinjang pelamin hinggalah ke syurga. insyaAllah ameen! apepun, restu keluarga itu perlu bagi menjamin keberkatan Allah didunia hingga ke syurga..insyaAllah.Doakan saya juga ye.. ^^, Barakallahu fikum~

Wallahu'alam.

5 comments:

Anonymous said...

jemaah itu apa??tak penah dengar

Serikandi Abi. said...
This comment has been removed by the author.
Serikandi Abi. said...

Anonymous :

Jemaah tu ada macam2..ada jemaah JIM, jemaah ISMA, jemaah HALUAN, dan jemaah PAS pun ada...wallahu'alam :)

KAK LAILY said...

jemaah tu group la....macam solat berjemaah.....kambing kalau sekor senang di baham serigala...tp kalau banyak susah lee sikit...

Serikandi Abi. said...

Kak Laily :

Assalamu'alaikum w.b.t.

Betul tu kak laily, Ada sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud, 'Wajib ke atas kamu berjemaah, sesungguhnya tangan (Bantuan) Allah Ta'ala adalah bersama jemaah'..

Hadis nabi ini juga sebenarnya tuntutan kita agar sentiasa solat secara berjemaah.

Wallahu'alam.^^,