Dec 28, 2010

Ahlan Wasahlan Semester 2.

Alhamdulillah. Cuti semester sudah kepenghujungnya..hmm Jadi, apa khabar Iman kita? bertambah ke berkurang? wallahu'alam. Moga-moga bertambah la ye,tak banyak pun sikit jadilah. ^^,

Misi di Musim cuti ni pun dah selesai..Alhamdulillah,masih banyak lagi Misi di Kampus nanti. Bukan banyak lagi dah, bertimbun-timbun. hehe Tapi takdelah sibuk mana.. kalau kita asyik kata, kita sibuk je.. nanti Otak kita akan fikir kita sibuk je, pastu mula lah datang sifat ketensyenan..ha.. itu dia. hohO So, biase je k..hmm~

4hb da stat belajar seperti biasa. Sem 2 ni ana ambik 6+1 madah = 17 jam kredit. Sebenarnya kena habiskan 20 jam kredit. Memandangkan Madah B.I da full semuanya. Jadilah 17 Jam kredit je..huu~ Madah tersebut adalah :-

*Bahasa Arab 1 (2 jam kredit)
*Asas Falsafah & Pendidikan Di Malaysia (3 jam kredit)
*Sejarah & falsafah Pendidikan Islam (3 jam kredit)
*Hafazan & bacaan Murattal (3 jam kredit)
*Nahu Wazifi dalam pendidikan Bahasa Arab (3 jam kredit)
*Hubungan Etnik (2 jam kredit)
+
*Hafazan (2 juzuk) (1 jam kredit)

Semuanya cam madah berat-beratkan? hohO dengan menghafalnye lagi. isk3 pastu dahla skang ni, masa sem dipendekkan. Dari 6 bulan sepatutnya jadi 4 bulan je.. pastu bulan4 da exam final sem. huhu dasyat tak dasyat? kenapalah dipendekkan? Lagi-lagi orang belajar subjek agama, tak pun Medic.. memang kena kerah otakla nak belajar dalam masa yang agak pendek. Siapalah punya idea ni..isk memang bijak! pastu cuti sem 2, 4 bulan jugak, masuk sem 3 bulan9. huhu lamanya~ grated pun lambatla kiranya..aduiyai..

Takpelah, semoga Allah permudahkan segalanya. Ameen!! Apepun,kita kena baik sangka dengan Allah. Jika kita jaga hak Allah,insyaAllah Allah pun akan jaga hak kita. seperti dalam firman Allah s.w.t. ada menyebut :-


| hai org2 yg beriman jika kamu menolong ALLAH(agama-nya) nescaya dia akan menolong kamu dan menetapkan telapak kakimu. (muhammad; 7) |


Ingat ye, jangan sesekali sia-siakan masa yang ada. Sebab tanggungjawab kita sebenarnya lebih banyak dari masa yang ada. Bukan bermaksud, bila mana kita sudah masuk ke kampus, kita amalkan 3k je (Kelas,Kafe,Katil) tapi berdakwah, kerja Islam juga kita kena lakukan.. Memang dalam hadis ada kata "Tolabi 'ilmi" tetapi sebenarnya "Tolabi Dakwah" juga wajib bagi kita sebagai seorang muslim.

Sebab apa? sebab tanggungjawab kita adalah 'Mendirikan Agama dan menjaga Dunia dengan Agama' inilah prinsip yang dipegang oleh Sultan Muhammad Al-Fateh sehinggakan beliau berjaya merampas kota Constantinople.

Namun begitu, janganlah kita risau dengan omongan orang. Apa yang kita buat, apa yang kita lakukan adalah semata-mata kerana Allah Ta'ala. Hanya Allah yang mengetahui apa yang kita lakukan. Mereka hanya mampu menilai dari fizikal sahaja,tetapi mereka tidak mampu untuk menilai dalamannya. Apepun, perjuangan perlu diteruskan.. Umur kita makin lama,makin meningkat. Alangkah kecewanya, jika kita hidup berjuta-juta tahun sekalipun, tapi kita tak buat satu pun antara umur-umur kita ini untuk Islam. Nauzubillah~ Sesungguhnya Allah menilai tiap sesuatu yang kita lakukan. huhu

Jadi, selamat pulang ke kampus kepada sahabat-sahabatku dan juga kepada semua warga kampus UM! Memang terbaik dari ladang UM. [Tibe-tibe..=.=] Hehe Mulakan azam baru ye, da selamat berlapang dada dengan result yang akan muncul tidak lama lagi.huu~ gerun..=.= semoga sukses semuanya..ameen..ameen..ameen ya rabbal'alamen!! (^_^)

Wallahu'alam~

Dec 22, 2010

Sanah Helwa Ummi..^^,

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, hari ini sudah masuk hari kelahiran ibuku tercinta yang ke 49. Hah?? 49? cepatnya masa berlalu? tapi anaknya still belajar lagi. Kalau orang lain, pasti dah bercucu cicitkan?? hehe.. apepun, Ibu ana still tampak muda lagi. Aweq muda la dikatakan. Caya tak?? ramai dah mengaku. percaya jelah. ngeh3

Jika dengan anak perempuannya, ibu sangat melarang kami memakai krim di muka atau sebarang make up la. Ibu kata, "nanti muka tu cepat kedut-kedut". That's Why, ana tak berapa make up ni. Kalau celak tu oklah.. sebab ikut sunnah nabi, celak tu diharuskan. kan??kui3 ^^,

Hari ini ibu, abah dengan 2 orang adik ana takde kat rumah. Tapi ada di kelantan, sebab InsyaAllah.. adik ana yang ke6 akan belajar di kelantan bagi kemasukan tingkatan 1. seperti adik-adik ana yang lain.hmm Semuanya belajar jauh.. makin lama, makin kosong la rumah ni.huhu Mujur ana belajar dekat je, boleh la sokmo balik. hihi

Ana sayang sangat dengan ibu ana. ceh, sapelah yang tak sayangkan ibunya kan? hihi Bahkan, sesiapa yang ada relationship with any my siblings, mesti mereka akan contac ibu. Sometimes la not everytime.. lagi-lagi time nak exam, pasti mereka akan telefon ibu tuk minta ampun dan minta tolong doakan kejayaan mereka. [sibuk je mereka ni..haha] Takdelah, yang peliknya kenapa ibu ana? mintaklah kat ibu sendiri.. ye dak?? hehe [jeles plak aku..adui] Tapi ana bersyukur sebab semuanya sayangkan ibu ana. Maybe sebab ibu ana sporting kut. hohO yup, ibu ana memang sporting, sporting gila lah.. hohO Sebab itu, mereka (pakwe n makwe adik2) contac ibu. Call ibu la, borak-borakla. ha.. Sampaikan abah pun pelik. hehe Bak kata ibu "Biaselah, Isteri awak ni popular" kami anak beranak, gelak je. haha Ana je takde pakwe, malas kut. Lagipun, abah ana tak suka ana bercinta cintun ni. So, dengar cakap abah itu kan lebih baik daripada membiarkan hati dikawal oleh nafsu jahat. Lagipun, Saya kan anak baik! ^^,

Kadang-kadang ana tersengih sorang-sorang bila teringatkan gelagat ibu yang comel tu. Kalau nak tahu, every nite je.. pasti ana akan mengadap laptop tuk lakukan beberapa kerja sambil on9. Kadang-kadang tu, ana chatingla dengan sahabat-sahabat ana. Ya Allah, kalau chating dengan mereka.. tak kering gusi la dibuatnya, asyik buat lawak je. Ana pun gelakla sorang-sorang. Ibu ana pun pelik, pastu en.. ibu masukla dapur, time tu ana khusyuk je mengadap laptop. Sekali ana perasan cam ada orang perhatikan ana je. Ana pun tolehla tepi.. rupa-rupanya, ibu pun khusyuk tengok ana mengadap laptop.. haha Ana terkejutla, ya Allah.. napelah ibu perhatikan ana sampai camtu sekali. Cumel kut. ngeh3 Ibuku memang terbaik!!



Ibu memamg terbaik!
Seringkali ku berbalas meseg dgn seseorang,
pasti ada yang sampaikan salam,
tak kira min ke mat,
pasti akan ku sampaikan salam itu buat ibuku.

Tetapi,
mejoritinya mat,
Ibu kata 'Kamu ni, asyik meseg dengan mat je?'
aku kata 'Yelah bu. Meseg dgn min,bila perlu je'
Last-last,
pesanan ibu 'Jangan jual mahal sangat'
Baiklah ibu. :(

Perkara yang paling aku suka
adalah MASAKAN IBU.
Masakan ibu memang terbaik,
kadang-kadang..
Sengajaku masak lambat-lambat,
sebab nak ibu masakkan,
kerna masakan ibu memang menyelerakan,
walaupun penat balik dari kerja,
demi anak-anaknya,
ibu masakan juga.

Itulah ibuku,
terbaik,
sporting,
peramah,
kelakar,
memahami,
tegas,
Cumel, hohO
Ibuku memang Terbaik!

Selamat hari lahir ibu,
semoga dimurahkan rezeki didunia & akhirat,
semoga sentiasa diberkati dan dirahmati Ilahi.
Ameen ya rabb!! I Love u Mom's..^^,

Thanks for Everything Mom's,
I'm very appreciated..

Ya Allah,
Engkau Ampunilah segala dosa Ibu bapaku,
Sayangilah mereka sebagaimana
mereka menyayangiku sejak kecil,
Lindungilah mereka dari sebarang musibah,
serta berkatilah kehidupan mereka didunia mahupun diakhirat,
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang!
Ameen...ameen..ameen ya rabbal'alameen!~


video
This is for U from your's children's..^^,

Wallahu'alam~

Dec 16, 2010

Tarbiyyah Pemangkin UkhuwahFillah!

بسم الله الرحمن الرحيم
| Assalamu3laikum wbt.|

Alhamdulillah.. cutiku kali ini bermisi. Tambah saqofah, tambah skill, tambah Iman dan tambah macam-macam lagi. Jangan tambah lemak sudahla ye..hehe insyaAllah. Semoga Allah permudahkan..ameen!! Harap sahabat yang lain pun begitu juga ya. Sama-sama kita berubah kearah pembangunan Insan yang lebih cemerlang.

'Kejarlah cemerlang sebelum mengejar kejayaan..sebab dengan cemerlang kita akan peroleh kejayaan'. 
[Dedikasi dari Movie 3 Idiots]

Tadi,selepas ana baca entry terbaru di laman Langit Ilahi Hilal Asyraf.. tiba-tiba terkenang akan Proses Tarbiyyah yang dialami oleh ana dan sahabat-sahabat dan sukar diterima oleh orang lain. Kenapa sukar? ana pun tidak tahu.

Pada mulanya, ana juga begitu. Memang sukar untuk menerima proses tarbiyyah tersebut, sebab terlampau syadid. Ia menyebabkan jiwa kita memberontak.. perlu ke buat begini, kenapa?? dan macam-macam lagi persoalan yang timbul di celah-celah benak ini. Tetapi ana yakin dengan keterpaksaan dan alhamdulillah berpaksikan niat kerana Allah Ta'ala. InsyaAllah, kita pasti akan menemui sesuatu yang sukar untuk kita temui. Apa dia?? ia adalah Ukhuwah kerana Allah Ta'ala.

Dalam proses tarbiyyah tu, kami berkongsi pelbagai perasaan. Ada suka, duka,pahit,manis. Makan makanan tarbiyyah yang sukar untuk diterima oleh perut yang manja, kami makan sama-sama, even ada yang termuntah.. kami tetap teruskan habiskan makanan tersebut. Walaupun, ada yang sakit-sakit badan, kami turut merasainya dengan menitiskan air mata mengharapkan kekuatan dari Allah Ta'ala. Cabaran dan dugaan semasa proses tarbiyyah tersebut yang mengajar kami erti Ukhuwah fillah yang sebenarnya. Memang benar kata Ustaz Hilal Asyraf.. Ukhuwah kerana Allah tidak akan wujud jika tidak kerana Proses Tarbiyyah Islamiyyah.


Ana bersyukur kerana pada mulanya ana merasakan dipaksa pergi ke proses itu. Lama-lama ana rindu akan proses tarbiyyah ini. Rindu dengan pengorbanan sahabat-sahabat. Rindu menangis bersama. Sorang menangis, semua menangis.. Allah!! rindunya dengan suasana itu. :'( walaupun perit, walaupun syadid.. tetapi disebabkan itulah Ukhuwahfillah ini terbina. Dan Alhamdulillah kekal sehingga sekarang.

If ada masalah.. sama-sama berkongsi masalah dan sama-sama selesaikannya. kadang-kadang ana suka tersenyum sorang-sorang sebab terkenangkan kenakalan sahabat-sahabat ana. Ada yang macam ni lah, macam tulah. Memang lucu bila kenangkan balik..hehe Itulah Ukhuwah. Bila dia sedang berada dalam kerungsingan, kita dapat merasainya. Bila dia berada dalam kesusahan, kita juga dapat merasainya. Sehinggakan, makanan,sifat dia pun kita tahu sedalam-dalamnya. Itu juga disebabkan proses tarbiyyah.

Kadang-kadang ana rungsing kenapalah adik-adik di NP sukar untuk menerima proses tarbiyyah ini. Malah asyik mempersoalkan tentang matlamat sahaja. Adik-adik, Matlamat itu kenalah dirasai sendiri.. kadang-kadang matlamat itu tidak boleh dirungkai dengan kata-kata..ia hanya boleh dirungkai dengan sifat rasa.


'There are no secret's without you feel it's'
[dedikasi dari Movie Kungfu Panda..^^,]

Dugaan,mehnah dan tribulasi itu adalah fitrah kita sebagai seorang hamba Allah. Ada yang kuat menghadapinya dan ada juga yang lemah menghadapinya. Ada juga yang pernah tersungkur.. tetapi still masih boleh bangkit disebabkan proses tarbiyyah ini.

Inilah proses tarbiyyah yang banyak mendidik diri ana dan juga sahabat-sahabat menjadi tabah dan pasrah disetiap dugaan dan juga mehnah & tribulasi yang datang menimpa. Kami bersyukur kerana kami dipertemukan di proses tarbiyyah ini. Mungkin kadang-kadang ada juga kesalahfahaman, tetapi masih boleh berbaik semula.. Alhamdulillah. Ibarat air dicincang tidak akan putus. Macam adik beradikla, sejauh mana pun bertengkar. Dia akan tidur di biliknya juga, betul tak?? hihi

Bi'ah (suasana) di Nilam Puri berbeza dengan Kuala Lumpur.
Bi'ah di Kuala Lumpur berbeza sekali dengan bi'ah di Nilam puri. Di Nilam puri, Pergaulan terjaga, adab pemakaian terjaga. Tetapi tidak di Kota metropolitan ini, segala-galanya berpandukan kepada kekuatan keimanan kita. Dengan budaya yang sosial. Suasana yang sangat terdedah dengan kebaratan dan sebagainya.

Jadi, di Kota Metropolitan inilah kita memerlukan ukhuwah yang dapat melindungi kita dari meringkuk ke neraka. Bila kita buat salah, ada sahabat yang tegur kita, bila kita silap langkah, ada sahabat betulkan langkah kita. Dan sahabat-sahabat beginilah yang kita perlukan bagi menjamin kehidupan kita diakhirat sana. InsyaAllah.

Sahabat ana selalu pesan : "Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah."

Jangan sangka kota yang membangun, tetapi aman didalamnya. Jika kita rasa,hidup di Nilam puri sudah mencabar tetapi di Kuala Lumpur, lagi-lagilah mencabar. Pertama kali ana menjejakkan kaki disini, dan menjadi student disini.. hati ana betul-betul memberontak. Benci dengan suasana ini. Tapi inilah cabaran ana dan sahabat-sahabat. Kami tabahkan hati dan tempuh segala mehnah & tribulasi disini. Sebagaimana proses tarbiyyah mendidik kami dari segi mental dan fizikal yang sangat syadid, begitulah kami praktikkan disini. InsyaAllah.

Tetapi kebanyakkannya menggunakan mentallah. Tabah dengan cemuhan orang, kritikan orang dan sebagainya. Sehinggakan kami anggap ia sudah lali dengan diri kami. Even,kadang-kadang lemahla jugak dengan kritikan jiwa dan mental dari mereka tapi Alhamdulillah, kami masih boleh bangkit lagi meneruskan perjuangan sebagai Da'i. InsyaAllah. Semoga Allah tabahkan hati-hati kami dari dugaan serta mehnah & tribulasi yang mendatang..amien!! :)

Kenangan pahit menjadi kenangan manis di hati sanubari.
Teringat ana ketika mana tension dengan gerak kerja yang banyak dan bertimbun-timbun, sehinggakan air mata ini berjaya juga jatuh kebumi tapi depan sahabat-sahabat pulak tu. Allah malunya.huu~ Apepun mereka still boleh hiburkan hati ana. Senang je nak hiburkan hati ana ni, buat lawak so, gelaklah.ngeh3

Walaupun pahit menghadapi cabaran di proses tarbiyyah tetapi itulah kenangan manis bagi ana dan sahabat-sahabat. Bila kami kenangkan balik peristiwa-peristiwa itu,pasti kami gelak. Begitu juga sekarang ni, bila ada sesuatu berlaku di luar jangkaan kami.. bila kenangkan balik, ia pasti menghiburkan hati kami. Subhanallah. Memang dugaan Allah itu penuh hikmah.

Perasaan rindu bukan sahaja pada Ibu bapa kita tetapi juga pada sahabat kita yang kita sayangnya kerana Allah, kita rindunya kerana Allah dan semuanya semata-mata kerana Allah. Begitulah ana dan sahabat-sahabat,kalau rindu je, pasti kami berbalas meseg dan meluahkan rasa rindu sesama sendiri. Bila berada dalam kesusahan, pasti akan teringat akan proses tarbiyyah dan langsung mengingatkan kami kepada Allah swt. Allah yang beri kekuatan itu cuma kita kena yakin dengan kekuatan yang Allah akan beri. Itulah kuasa Allah swt. Subhanallah~

Apepun, sahabat di proses tarbiyyah itulah yang banyak mengingatkan ana kepada Allah,sentiasa muhasabah diri terkadang khilaf menyelubungi diri. Alhamdulillah. Ana bersyukur sangat dikurniakan sahabat seperti mereka. Even kadang-kadang ada juga 'buah mulut' mengatakan kami ini assobiah, tetapi bukanlah itu niat kami. Cuma proses tarbiyyah inilah yang membuatkan kami taknak berpisah. hohO Mungkin mereka nampak kami terlampau akrab,walhal kami rapat je dengan sesape yang sudi berkawan dengan kami. cewah.. ayat cam ape je kan? hehe.

SofwatulQhaul : Sayangilah sahabat kita seadanya.
Jadi, sayangilah sahabat kita seadanya. Walaupun tidak melalui proses tarbiyyah bersama-sama dengan kita, dia tetap sahabat kita. Jika dia ada masalah, tadahkan telinga dan fahamilah. InsyaAllah dengan kehadiran kita, dia akan senang berdamping dengan kita dan secara tidak langsung menganggap kita sebagai sahabatnya dunia & akhirat.

Apapun sahabat, ana bangga punyai sahabat seperti antunna semua. Antunna memang terbaik dimata ana. Maafkan ana,jika ada salah & silap sama ada sengaja ataupun tidak sengaja. Sesungguhnya ana hanyalah manusia biasa..huhu Semoga ukhuwah kita kekal hingga ke syurga. Ingatlah cita-cita kita untuk Mati syahid bersama-sama. Semoga Allah memberkati kehidupan kita sebagai seorang hamba dan khalifah Allah dimuka bumi. InsyaAllah amien!! :)

Uhibukunna fillah~

P/s :-

-Tingkatkan Tarbiyyah ruhiyyah kita [tambah saqofah,hafal al-Quran]
- Sila baca ini : Perkongsian dari Hilal Asyraf.
Wallahu'alam.

Dec 14, 2010

Momentum Dakwah!

Assalamu'alaikum w.b.t.

Tadi melilau-lilau cari sesuatu di Facebook.. dah jumpa. Alhamdulillah.. masih ada yang menggunakan internet dengan sebaik-sebaiknya. Memandangkan kisah ini berlaku di kebanyakan University.. jadi, bacalah.. moga dipermudahkan untuk kita berdakwah di mana sahaja kita berada.. Dakwah Is Anywhere..:)

***********************

"Abang, halaqah kita berdaftar x??"

"Berdaftar?? Kenapa?"

"Saya dengar halaqah kita buat ni, tak berdaftar dalam senarai usrah universiti kita ni. Bolehkah kita buat usrah tanpa kebenaran universiti?"

"Ini idea pelik datang dari mana pula? Akhi, mari ana tanya. Rasulullah berdakwah di Mekah dahulu, baginda dapat kebenaran daripada siapa?"

"Rasanya tiada siapa-siapa pun."

"Habis kita ini tiba-tiba nak berdakwah kenapa kena ada kebenaran pula?"

"Yalah, kalau tiada kebenaran, nanti pihak universiti tanya macam mana?"

"Yang kita buat ini benda baik. Berdakwah. Kenapa perlu risau kalau pihak universiti tahu? Yang kawan-kawan kita berkumpul malam-malam bersengkang mata tengok movie, main game, buang masa sampai ke subuh itu tidak risau pula. Padahal apa yang mereka buat tu jelas-jelas perkara lagho. Sia-sia bukan?"

"......................."

"Akhi, dakwah ini Allah yang suruh. Islam ini perlu disampaikan walau apapun yang berlaku. Kita akan diuji dengan pelbagai dugaan dan cabaran. Ini memang risiko yang kita tidak dapat nak elak apabila mengaku sebagai orang yang ingin beriman dan menyebarkan risalah dakwah.


Allah berfirman:
"Dan (ingatlah), ketika orang-orang kafir (Quraisy) memikirkan daya upaya terhadapmu untuk menangkap dan memenjarakanmu atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. Dan Allah sebaik-baik pembalas tipu daya". (QS Al-Anfal,8:30)

Itu risiko yang diterima Nabi Muhammad dalam menyebarkan dakwah. Lumrah, kita juga sedang diuji sebenarnya."

"Maksud abang, kita diuji macam mana? Dengan mengatakan kita ini tidak layak berdakwah kerana tiada kebenaran?"

"Boleh kata macam itulah. Akhi, jangan dirisaukan masalah dapat kebenaran atau tidak. Setahu ana, ada seorang sahaja dalam dunia ini yang suruh kita minta kebenaran dari dia kalau mahu buat kerja Islam."

"Siapa??"

"Mari kita tengok Surah Al-A'raaf, surah ke 7 ayat 123."

Firaun berkata: "Apakah kamu beriman kepadanya sebelum aku memberi izin kepadamu? Sesungguhnya (perbuatan) ini adalah suatu muslihat yang telah kamu rencanakan di dalam kota ini, untuk mengeluarkan penduduknya daripadanya; maka kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu ini) (QS Al-A'raaf 7:123)

"Siapa dia orang itu? Firaun???"

"Ya. Hanya Firaun dan orang-orang yang sama perangainya macam firaun sahajalah yang merasakan, kalau orang lain nak beriman perlu dapat kebenaran dahulu. Perlu izin dan restu daripada mereka. Jadi, jangan risau. Ini memang cabaran yang dihadapi dalam berdakwah. Habis dikatanya kita ini macam-macam. Tapi DAKWAH KENA JALAN JUGA WALAU APA SEKALIPUN."

"Jadi buat tak kisah sajalah?"

"Ya, tapi janganlah sampai saja-saja cari pasal."

"Cari pasal? Macam mana pula tu??"

"Yalah, mentang-mentang dakwah ni memang x perlu izin daripada siapa-siapa, kita jangan pula pergi jumpa dekan universiti, pergi bagitahu dia yang kita nak berdakwah. 'Encik, saya nak buat usrah ni. Jangan halang-halang saya ye. Saya x perlu kebenaran Encik untuk buat kerja dakwah. Kalau Encik halang, Encik samalah macam Firaun.' Kalau macam tu, memang saja cari nahas."

Suara gelak ketawa mengiringi perbualan buat seketika...

"Sebab itulah masa nabi berdakwah, baginda mulakan secara rahsia. Antara tujuannya adalah untuk mengumpulkan kekuatan. Seandainya nanti bila dakwah ditekan, akan ada mereka yang bangkit untuk mempertahankan."

"Betul tu. Saya dah faham sekarang. Jadi, kita berdakwah sajalah ye. Jangan risau apa orang nak kata."

"Tepat sekali. Berlapang dadalah andai orang lain tak sependapat dengan kita. Mereka nak buat dakwah cara mereka, biarkan. Kita nak buat dakwah cara kita, mereka sepatutnya biarkan. Bila rasa orang lain buat kerja lebih baik daripada kita, bersainglah secara sihat. Bukannya pergi mengata orang yang bukan-bukan di belakang. Siap sebarkan orang lain tak berdaftar, Takde kebenaran universiti dan segala macam perkara karut-marut ini buat apa? Jadi terhalang orang buat kerja dakwah. Ni perangai orang kafir. Tengok ayat ni:

"Allah yang memiliki segala apa yang ada di langit dan di bumi. Dan celakalah bagi orang-orang kafir kerana siksaan yang sangat pedih (iaitu) orang-orang yang lebih menyukai kehidupan dunia daripada kehidupan akhirat, dan menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah dan menginginkan agar jalan Allah itu bengkok. Mereka itu berada dalam kesesatan yang jauh". (QS Ibrahim 14:2-3)

"Betul tu bang. Jadi, kalau kita nampak orang lain buat kerja dakwah lagi hebat daripada kita, apa kita nak buat? Bersaing cara sihat tu macam mana?"

"Lihat Surah Al-Baqarah ayat ke-148 pula."

Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlumba-lumbalah kamu (dalam berbuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (QS Al-Baqarah 2:148)

"Jadi, kita berlumba-lumba untuk berbuat kebaikan. Kalau kita tengok orang tu ajak 2 orang, kita kena ajak berapa orang?"

" Em..3 orang."

"Salah! Kita kena ajak 20 orang. Kalau kita tengok orang baca A-Quran 1 juz sehari, kita kena baca?"

"10 juz??"

"Ya! Baru betul. Buat lebih 10 kali ganda daripada mereka. Barulah kita bersaing secara sihat. Makin banyak ibadah kita, makin dekat kita dgn Allah, makin mudah kita dapat pertolongan Allah. Tapi tu tadi banyak sangat la. 1 juz sehari pun dah cukup baik. Tapi kalau akhi nk baca lagi banyak, terpulanglah. Lagi bagus."

"Insya Allah, abang. Doakan saya akan jadi Da'i yg bersaing secara sihat!"

"Amiin.."

| Bekerjasamalah kamu dalam hal-hal yg kamu sepakati. Berlapang dadalah kamu dalam hal-hal yg kamu tidak sepakati. -Hassan Al-Banna- |

Wallahu'alam~ 

Berdemo? Salah Ke?

Assalamu'alaikum w.b.t.

Alhamdulillah.. masih diberi Ilham untuk menaip sesuatu even takda Idea sebenarnya.. tapi InsyaAllah.. semoga apa yang disampaikan diberkati Allah..ameen!! em.. Isu kali ni? berdemo.. salah ke?hmm.. memandangkan ada golongan yang tak bersutuju dengan demo Mahasiswa Islam buat baru-baru ini..even ana sendiri yang tidak menjoinnya..huhu Tiba-tiba, ingin berkongsi satu pendapat tentang ini..baca dengan lapangkan dada dan bukakan fikiran 
ya..:)

بسم الله الرحمن الرحيم

Islam itu syumul, sempurna sekali. Kalau kita tidak menggunakan kesuluruhannya.. kita juga yang rugi. Betul tak?? ha.. jadi, ada orang mengatakan.. ada cara lain untuk menasihati pemerintah selain berdemo. Okeh memang ada pun, mari ana terangkan.. Ada hadis yang membicarakan tentang menasihati pemerintah secara sendirian, yang bermaksud :-

" Sesiapa yang ingin menasihati orang yang berkuasa, janganlah melakukannya secara terang-terangan. Sebaliknya dia hendaklah memegang tangannya (penguasa itu) dan bersendirian dengannya (menasihati tanpa mendedahkan aibnya secara terbuka) Jika diterima, maka dia berjaya. Jika tidak, dia (penasihat itu) dianggap telah menunaikan kewajipannya." [ Riwayat Ibn Abi 'Asim dalam al-Sunnah:1096 Sanadnya sahih.]

Illat dalam hadis itu iaitu menasihati secara bersendirian supaya tidak berlaku bahaya yang lebih besar. Jika diperhatikan memang kelihatan syarat menasihatinya tidak boleh mendedahkan kepada rakyat tetapi ia tidaklah mutlak kaedahnya seperti mana hadis ketaatan kepada pemimpin zalim. Adakah ketaatan seorang isteri kepada suaminya mutlak sehingga dia boleh melakukan sesuatu yang sewenang-wenang terhadap isterinya? Adakah jika seorang suami memerintah isterinya melakukan sesuatu yang jelas bertentangan dengan Al-Quran dan As-Sunnah maka wajib ditaati? Tidaklah islam itu sedemikian rupa sehingga tiada ruang untuk memberi keadilan kepada isterinya. Begitu juga dalam isu ketaatan kepada pemimpin. Ketaatan kepada pemimpin zalim selagi ia masih menegakkan 'Kitabullah'.

Demikian juga dalam hal menasihati pemimpin iaitu tidaklah mutlak dalam satu kaedah. Jika dilihat dalam kaedah tajassus (mengintip) iaitu “asal sesuatu maksiat itu dilarang tajassus” kerana ia melibatkan maksiat atau kemungkaran peribadi yg membabitkan diri seorang insan dengan tuhannya seperti melakukan zina dan sebagainya. Sekiranya maksiat itu dilakukan terang-terangan maka perlu dihukum tetapi sebaliknya dibolehkan tajassus sekiranya membabitkan dengan manusia seperti rasuah, merompak dan sebagainya kerana kemudharatannya yang lebih besar daripada tajassus. 

Begitu juga dalam konteks 'Amar Makruf Nahi Mungkar' dalam isu kepimpinan maka secara kaedahnya “asal sesuatu nasihat itu tidak dibenarkan secara terbuka” sepertimana dalam hadis mengenai cara menasihati pemimpin tetapi apabila melibatkan hak rakyat dirampas dan sebagainya maka dibenarkan nasihat dan kritikan secara terang-terangan kerana melibatkan kemaslahatan umat dan kemudharatan yang lebih besar maka dibenarkan sekiranya ia membabitkan pemimpin dengan rakyat bukannya membabitkan diri pemimpin itu dengan tuhannya. Walaupun di izinkan tetapi ia masih terikat akan neraca timbangan manfaat dan mudharat apabila dilakukan kritikan secara terang-terangan seperti juga apabila pemimpin itu kufur atau pemimpin zalim yang tidak menegakkan kitabullah maka wajib dipecat tetapi ia semua tertakluk dalam kaedah islam iaitu tindakan menentang atau menjatuhkan pemimpin itu hendaklah dengan cara yang tidak menimbulkan bencana fitnah yang lebih besar. 

Dalam Konteks 'Amar Makruf Nahi Mungkar' terbahagi kepada dua iaitu :-
1. Yang membabitkan diri seorang pemimpin dengan tuhannya
2. Yang membabitkan pemimpin dengan rakyat

Sebelum tu, dalam konsep 'Amar Makruf Nahi Mungkar' dalam konteks 'mencegah kemungkaran' iaitu 'yang membabitkan pemimpin dengan rakyatnya' dan 'membabitkan pemimpin dengan Tuhannya' adalah tidak boleh digabungkan menjadi satu kaedah dalam pelaksanaan pencegahan kemungkaran itu sebabnya kedua-duannya berbeza dari segi situasi dan keadaan sama juga dalam kaedah tajassus. Maka tidak boleh digabungkan menjadi satu cara iaitu kedua-dua kaedah dilaksanakan secara nasihat sendirian dalam melaksanakan 'Amar Makruf Nahi Mungkar' kepada pemimpin. Jika digabungkan kedua-dua kaedah itu maka menjadi satu kerosakan dan kesalahan dalam pelaksanaan 'Amar Makruf Nahi Mungkar' itu. Berbalik kepada huraian tersebut iaitu:

Kaedah pertama iaitu membabitkan diri seorang pemimpin dengan tuhannya. Jika pemimpin itu melakukan maksiat kepada Allah seperti malas melakukan solat jemaah di masjid, melakukan bid’ah, atau melebihkan diri dan keluarganya daripada hak rakyat selagi ia tidak mencabuli serta merampas hak rakyat dan sebagainya,maka sekiranya tidak sampai ketahap itu maka urusan dosa dia dengan Allah SWT tetapi menjadi kewajipan untuk menasihatinya tanpa berputus asa dan caranya hendaklah secara bersendirian tanpa membuka aibnya kerana ia tidak membabitkan kemudharatan yang besar dan kemaslahatan hak rakyat tetapi jika maksiat itu jatuh ketahap membawa kekufuran yang nyata maka dibenarkan menasihati dan menentang secara terang-terangan kerana kekufurannya dibolehkan rakyat mencabut kesetiaan kepada pemimpin tersebut.

Inilah tindakan yang pernah dilakukan oleh Imam Ahmad bin Hanbal yang tidak taat kepada pemerintah pada masa itu; yang mendakwa bahawa Al-Quran itu makhluk. Bukan sekadar itu sahaja, bahkan beliau telah bertindak mengheboh dan memburukkan pemerintah di atas mimbar disebabkan tindakan kekufuran pemerintah tersebut. [Blog Al-Bakistani: “ Demonstrasi Salah Dalam Islam? ”]

kaedah kedua iaitu membabitkan pemimpin dengan rakyat. Kemudharatan ini membabitkan hak dan kemaslahatan rakyat. Yakni pemimpin melakukan sesuatu tindakan yang akan melahirkan kemudharatan yang lebih besar seperti seseorang penguasa memberi arahan yang bercanggah dengan undang-undang, maka ia merupakan perkara yang boleh mengundang kemudharatan yang besar, ini kerana, sudah tidak wujud lagi “kedaulatan undang-undang” atau pemimpin melakukan rasuah, merampas harta rakyat dan sebagainya. Justeru itu, selayaknya diberikan nasihat dan kritikan secara terbuka. 

Tindakan ini pernah dilakukan oleh imam Nawawi terhadap Sultan Zahir Bebrus yang memerintah kerajaan mesir kerana telah mengeluarkan arahan yang bercanggah dengan undang-undang Islam ketika itu. Ekoran dari arahan tersebut, menyebabkan Imam Nawawi telah bertindak mengeluarkan fatwa kepada orang ramai agar supaya arahan Sultan Zahir Bebrus itu tidak ditaati disebabkan tindakan mungkar yang dilakukan oleh Sultan tersebut.[Blog Al-Bakistani :“ Demonstrasi Salah Dalam Islam? ” ]

Seperti juga tindakan Said Al-Musayyab seorang ulama tabiin yang dibunuh oleh Hajjaj bin Yusof Al-Thaqafi kerana mempertahankan fatwa perlantikan khalifah yang tidak sah kerana ia melalui perlantikan putera mahkota, bukan melalui baiah yang betul. Beliau sangat-sangat dikenali sebagai seorang tokoh ulamak salaf yang hebat, tetapi memandangkan tindakan Hajjaj bin Yusuf Al-Thaqafi tidak sesuai dengan undang-undang yang diperuntukan pada masa itu, menyebabkan Said Musayyib tidak taat, bahkan membangkang tindakan Hajjah sehinggakan beliau ditangkap dan dibunuh. Bahkan sejarah menyaksikan bahawa fatwa beliau mempengaruhi kawasan Al-Haramain untuk turut sama tidak membaiah khalifah. [Blog Al-Bakistani: “ Demonstrasi Salah Dalam Islam? ”] 

Tindakan ulamak-ulamak tersebut bertepatan dengan sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, 

Maksudnya: “Barang siapa di antara kamu melihat kemungkaran maka hendaknya dia mengubah dengan tangannya. Jika tidak mampu maka hendaklah dia mengubah dengan lisannya. Dan jika tidak mampu juga, maka hendaknya mengingkari dengan hatinya, dan itu adalah selemah-lemah iman.” [Shahih: Ibnu Majah (1275) ; Muslim]

Maka tidak salah melakukan demonstrasi secara aman kerana kemungkaran yang dilakukan pemimpin terhadap rakyat merupakan suatu tindakan yang bahaya . Ini supaya dapat memelihara kemaslahatan umat daripada diceroboh dengan sewenang-wenangnya. Apabila nasihat dilakukan secara tertutup maka pemimpin akan lebih selesa dan tidak takut kerana tiada tindakan daripada rakyat malah akan sewenang-wenangnya melakukan kerosakan secara berterusan dan ini lebih berbahaya kerana melibatkan masa depan masyarakat dan negara dan jika dilakukan secara terang-terangan maka ada mudharatnya tetapi apabila rakyat bersatu sekurang-kurangnya ia boleh menggugat pengusaha daripada mengulangi lagi kemungkaran itu dengan sewenang-wenangnya berbanding secara nasihat sendirian". 

Tetapi hendaklah kemungkaran itu jelas bukannya hanya khabar fasiq daripada orang ramai. Pandangan yang mengatakan demonstrasi termasuk tasyabbuh masih boleh dipertikaikan.Dalam demonstrasi aman yang dilakukan terhadap kezaliman pemimpin memang ada mudharatnya seperti akan berlakunya fitnah dan mungkin ada yang dipenjarakan tetapi hanya mudharat sementara waktu sahaja. Manakah yang lebih mudharatnya iaitu hanya beberapa individu ditangkap dan difitnah atau pemimpin sesuka hati merampas hak rakyat , tidak mengikut undang-undang, sistem ekonomi yang tidak berlandaskan Al-Qur'an dan Sunnah atau membiarkan lagi berbagai-bagai kerosakan yang akan berlaku ? Maka demonstrasi dibenarkan untuk menyelamatkan dari berlaku mudharat jangka masa panjang . Ini bersesuaian dengan kaedah fiqh iaitu: "Apabila bertembung dua mudarat dalam satu waktu yang sama,maka hendaklah dielakkan mudarat yang lebih besar"

Pada zaman Nabi Muhammad s.a.w juga tidakkah berlaku fitnah (kekacauan) dan perpecahan dalam menegakkan dakwahnya? Jika disebabkan berlaku fitnah dan perpecahan adakah bermakna kaedah dakwah Nabi Muhammad s.a.w itu salah? Sama sekali tidak! Sebagaimana yang penulis katakan fitnah itu berlaku dari pihak musuh bukannya pejuang yang ingin menegakkan agama Allah. Pejuang hanya menyatakan kebenaran maka dari situlah punca akan berlakunya pergolakan kerana berkata yang benar. Maka salahkah menegakkan kebenaran?Tidak dinafikan fitnah itu boleh muncul juga dari pihak yang menegakkan agama maka kita katakan salah tetapi secara realitinya siapakah dijalan yang benar? Yang ingin merosakkan agama atau yang menegakkan agama Allah?

Ketika pada zaman salaf juga dimana imam Ahmad, Imam Nawawi , Said Al-Musayyab dan beberapa ulamak salaf yang lain yang bertindak tidak melakukan ketaatan kepada penguasa pada zaman mereka yang melakukan kemungkaran, imam-imam tersebut bertindak untuk tidak taat dengan arahan tersebut, menegur dan seterusnya melawan bukankah juga boleh membawa kepada perpecahan, hilangnya wala’ dan bara’ dan berlakunya fitnah-memfitnah? 

Setiap dakwah dalam siyasah memang ada risikonya tetapi bukan kita memandulkan dakwah tersebut dengan melontarkan tohmahan bahawa ia boleh membawa fitnah dan perpecahan tetapi perlu mencari alternatif untuk mengelakkan fitnah dan perpecahan itu maka kaedahnya perlu ditanamkan dan ditekankan tarbiyyah dan tashfiyyah kepada masyarakat sambil berdakwah dan berjihad. Ini supaya dapat meringankan lagi kemudharatan itu.

Ada yang berpandangan bahawa golongan ulamak salaf tersebut tersalah ijtihad dalam menyelisihi pemimpin fasiq dan zalim kerana telah berlaku kerosakan besar berbanding kezaliman pemimpin itu. Bagi mereka pemimpin zalim hendaklah ditaati dan apabila pemimpin melakukan kezaliman hendaklah menasihati pemimpin itu secara sendirian tanpa membuka aibnya dan berterusan menasihatinya walaupun pemimpin itu tidak terima.
Bagi pendapat penulis,sepatutnya apabila berterusan pemimpin itu tidak terima nasihat sedangkan sudah banyak kezaliman yang dilakukan olehnya, itu menunjukkan dia sudah berasa tinggi dan berkuasa mutlak melakukan apa-apa sahaja kerana tiada sesiapa yang berani menghalanginya. Ini akan membawa lebih kerosakan kerana pemimpin itu akan melakukan apa-apa sahaja mengikut seleranya seperti merampas hak-hak rakyat, menangkap sesuka hati, undang-undang diselewengkan, melakukan rasuah, riba berleluasa, maksiat berleluasa, sistem ekonomi tidak berlandaskan Al-Qur'an dan Sunnah dan berbagai-bagai kerosakan yang akan berlaku dan ini boleh membawa kerosakan lebih besar kepada negara dan masyarakat. Adakah apabila kemungkaran-kemungkaran itu masih berterusan maka kita hanya taat dan menasihatinya secara tertutup sedangkan pemimpin itu sudah muak akan nasihat yang diberikan atau sebaliknya yang akan berlaku?

Berbeza pula bagi pandangan yang tidak taat pada pemimpin zalim maka sekurang-kurangnya dapat meringankan lagi kerosakan itu. Ini kerana apabila rakyat bersatu menentang kemungkaran maka pemimpin akan berfikir panjang dan seterusnya akan menggugat pemimpin itu daripada melakukan kemungkaran sesuka hati. Maka tindakan tersebut sekurang-kurangnya dapat meringankan lagi kemungkaran itu dan ini lebih baik daripada pandangan yang mengatakan perlu taat kepada pemimpin tersebut sedangkan kemungkaran semakin hari semakin berleluasa. 

Kerosakan yang dilakukan ketika zaman salaf tersebut kerana memberontak dan melancarkan peperangan. Itu memang akan membawa kerosakan yang nyata. Ulamak telah sepakat bahawa pemimpin kufur wajib dipecat. Tetapi bolehkah menentangnya? Sudah tentu tidak. Ini kerana untuk menjatuhkan pemimpin itu masih terikat akan manfaat dan mudharatnya jika tidak akan membawa kerosakan yang lebih besar.. Demikian juga bagi pandangan yang mengatakan tiada ketaatan pada pemimpin zalim mereka juga masih terikat akan timbangan manfaat dan mudharatnya untuk menjatuhkan pemimpin itu. Maka apakah akan juga berlaku kerosakan besar sedangkan mereka masih terikat dalam melakukan sesuatu perkara itu mengikut neraca timbangan manfaat dan mudharatnya. Sudah tentu juga tidak. Maka tidak boleh disamakan tindakan pada zaman golongan salaf tersebut dengan realiti politik zaman ini kerana mereka memerangi pemimpin pada masa itu bahkan ada yang mengangkat senjata maka sudah tentu lebih besar akan kerosakannya.

Bagi ana pula, pemimpin zalim masih perlu ditaati dengan syarat ditegakkan ‘Kitabullah’ dalam kepimpinannya. dan konsep menasihatinya bukanlah dengan satu kaedah sahaja tetapi berdasarkan keadaan dan situasi seperti mana yang telah dijelaskan sebelum ini. Ini kerana pemimpin yang masih menegakkan’ Kitabullah’ apabila dia menetapkan satu keputusan bertentangan dengan hukum Allah kemungkinan kesalahannya dalam takwilan, mengikut hawa nafsu , jahil atau sebagainya dan apabila ditegur maka dia masih lagi akan dapat tertumpu kepada teks Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya kerana masih ada terikatan hati pemimpin itu dengan Al-Quran dan Sunnah Rasul-Nya.

Sesuatu kemungkaran yang dilakukan pemimpin dan rakyat tidak bertindak dengan sebetulnya yakni masih taat dan mengharapkan doa kepada Allah maka tidak dimakbulkan doa tersebut dan adzab Allah yang selayak bagi mereka semua. Hudzaifah Bin Al-Yaman berkata bahawa Nabi s.a.w pernah bersabda: 

Maksudnya: “Demi jiwaku yang berada ditangan-Nya, perintahkanlah oleh kalian kepada yang ma’ruf dan laranglah kemungkaran.Aku khawatir Allah akan mengirimkan adzab kepada kalian semua kerana kemungkaran, kalian kemudian berdoa kepada-Nya , akan tetapi Dia tidak memakbulkan doa kalian” [Ash-Shahihah : 2868 ; Muttafaq alaih]

Jadi, bacalah dengan fikiran yang terbuka.. dan memahami maksud isi tersurat dan tersirat ayat Quran dan Hadis Rasulullah sedalam-dalamnya. Pesan ana lagi, kalau nak kaji kitab jangan kaji 1 kitab saja..kalau nak bedah buku jangan bedah separuh-separuh.. okeh..? ^^, [balaghoh sungguh plak ayat aku ni..kui3] Apapun,persepsi setiap orang berbeza-beza.. dan kita hendaklah menerimanya dengan pemikiran yang terbuka.. asalkan ia membawa matlamat yang 1..iaitu, Islam. 
Wallahu'alam~

Dec 13, 2010

Duniaku Hanya Ilusi.

Bismillahi Ar-Rahman Ar-Rahim.


Alhamdulillah.. ada masa yang terluang ni,Kalau takda pape nak buat ni.. Jom tambah skill. Hehe Ana baru belajar cara manipulasi gambar dengan k.yat aritu [MuslimArteam].. So, sekarang ni.. ana nak praktikkannya. Takdelah cantik mana, Juz try it..kui3 


Indahnya Astana Ilahi..^^,

"Mereka berehat didalam syurga dengan berteleku di atas pelamin-pelamin (yang berhias), mereka tidak nampak di situ adanya matahari (usahkan hawa panasnya), dan tidak juga merasai suasana yang bersangatan sejuknya. (Al-Insan: 13) 


Musim apakah ini?? emm...
Musim bunga kah?
Uh.. aku tidak mengetahui..
Dimanakah akan ku jumpa musim ini??
ya.. Suatu hari nanti..
InsyaAllah..:)

Hijau itu mempesona..^^,

Air terjun yang menawan hati..
"Sahabat itu ibarat air dicincang,
tidak akan putus.."
Alangkah Indahnya jika bersahabat kerana Ilahi..
Ibarat Air Terjun yang mengalir Di Syurgawi..
^^,


Mari hayati Firman Allah :-
"Dan lalu diciptakan-Nya tujuh langit dalam dua masa dan pada setiap langit Dia mewahyu kan urusan masing-masing. Kemudian langit yang dekat(dengan bumi) , Kami hiasi dengan bintang-bintang, dan (Kami ciptakan itu ) untuk memelihara. Demikianlah ketentuan ( Allah) Yang Maha Perkasa, Maha Mengetahui" [Fussilat : 12]

Wallahu'alam.

Dec 12, 2010

The Amazing Day's.

Bismillahi Ar-Rahman Ar-Rahim.

Seperti sebelum ni, ana ada menceritakan tentang jalan-jalan kami ke Times Square kan... Jadi, sekarang ana nak cerita tika mana kami didalamnya pula. ^^,

Time tu hari cuti, memang ramai sangat yang datang time tu. Tapi takdalah ramai mana...sebab masih ada kekosongan tempat permainan.. sebab kami datang tengahari waktu itu.. Jadi first-first kami main bentuk macam loceng...huish.. ingatkan permainannya turun..naik..turun..naik.. rupa-rupanya, dia pusing 360 darjah..hohO.. ana plak tak reti nak menjerit.. huhu So, senyap jela.. sebut nama Allah banyak-banyak.. memang tersentaplah time tu.. lama pula tu.. Astagfirullahal'azim. 1st-1st da main tu, memang tak pening kepala la..[balaghoh..^^,] hehe bagi yang ada penyakit asma ke sakit jantung ke.. tak payahla main benda ni... boleh meragut nyawa kut...huhu

2nd game plak.. kami main macam roda impian tu.. tapi roda dia lagi besarla... ha.. permainan tu pun agak ganas... bila dia pusing, kita akan ketepi au.. so, kalo badan dia agak besar duduk sebelah kanan, kesianlah kawan dia yang duduk sebelah kiri.. sebab bila benda alah tu berpusing, orang yang sebelah kiri tu akan tersepitla.. kesian..huhu


3rd pula, kami naik role yang panjang.. pastu akan berpusing kat atas... ni pun satu permainan yang asyik pusing-pusing je... aiyooo... takda permainan yang tak pusing2 ke...huhu Tapi Alhamdulillah, ana tak gayat.. sambil pusing-pusing tu, boleh tengok pemandangan kat luar..hehe Cantik kut..^^,

And then, kami rehat sekejab..huhu penat-penat.. sakit jantung.. sakit kepala.. asyik berpusing-pusing je.. tapi best kut...ngeh3 lepas dah rehat sekejab.. kami main roler coaster plak..[eh betul ke ejaan die?? entah..hehe]

1st time main, memang cuak gila.. tutup mata je kut. Dalam hati ana pikiak "Ya Allah, kalau besi-besi ni jatuh..camnelah ek??huhu" Nauzubillahi min zalik~ bagus gak p sini, banyak ingat mati...huhu pastu 2nd time naik, da biasa dah.. boleh angkat peace kat kamera lagi..ngeh3 dasyat kan?? pergi la main sendiri.. kui3..
Lepas tu, kami pergi main ketam pula.. Bentuk dia cam ketam tapi, pusing-pusing gak.. huhu pusing lagi.. tapi yang lucunya.. bila dah berhenti tu, ade budak India tercengang sebab banyak pusing kut.. lucu kami tengok muka mereka.. Kiut bangat....hehe Ada jugak yang termuntah dalam kereta tu...huhu kesian dia.. tulah buat lagi pusing-pusing..ish3..

Huish.. puas jugak la main kat sini. Dengan sahabat-sahabat yang lain.. wah..seronok. Ingat muslimat pakai tudung labuh tak boleh main ea?? huhu..insyaAllah boleh main. Tapi, sapa yang pakai tudung labuh tu.. pakaila jaket sekali, barulah tak terbang-terbang tudung tu. Em.. bagi ana, baik pakai tudung labuh ke tudung 3 segi ke.. rasanya kena pakai jaket atau sweater kut.. sebab badan kita akan berpusing-pusing.ha So, nanti tudung akan terbukakla. sebab mengikut perhatian ana la.. ada yang tudungnya sampai tercabut.. so, better pakai Jaket @ sweater la. okeh? ^^,

Tapi en, memang penat sangat p sini. Apepun, seronok sangat.. dapat berkumpul balik dengan sahabat-sahabat dari Nilam puri..kui3 ^^, Kat sana pun,ada permainan untuk budak-budak kecik au.. kami pun apa lagi, mainla sekaki..hehe Jadi budak-budak kejap. Kat sini sesuaila parents nak bawak anak-anak kecik pergi jejalan atau bermain-main seisi keluarga.. ha Jadi, bolehla main di sini.. ada keretapi, ada kereta, ada crazy bas.. and so on. 


Oklah, sekian dahulu cerita kali ini. That's really the amazing day's...huhu try la.. kalau ada berani..hohO. ^^,


Wallahu'alam.