Jun 15, 2010

No CoUpLe UnTil NiKah..!!


Assalamu'alaikum w.b.t.

Alhamdulillah...moga2 kita hidup didalam keberkatan serta keredhoan Allah Ta'ala..insyaAllah..ameenn!! Nak dgr cite...?? ana da dpt lesen L... hehe bwu lesen L.. xde maknenye...kui3 itupun kete.. memndgkan ana cam da fobia nek moto.. so,amik kete jela.. Act, xdela fobia mane juz.. bila bawak tu.. rse cam huyung hayang je.. pas2,bdn kite kn kecik.. rse mcm..yaAllah ringannye.. dlm kepala ni pk, mcm nk jatuh je.. adoi.. so, ade hikmahnye ibu suh amik kete je.. hehe.. sebenanye ade abg senior kt 1 program tarbiyyah ana ni.. ad bg 2 Task.. 1. Kene ad laptop 2. Motor.. ha.. sbbnye da msuk UMKL t.. 2 bende ni pentgla... nak kene buat bnyk kertas kerja.. pastu if ade meeting hulur ke hilir.. that's why, need a motorcycle.. but, juz amik lesen kete je.. so, t'pksa lah hazaf Task no.2.. hehe

Tapi entry kali ni bkn nk cite sal 2 senanye.. kui3.. semlm ana ade dpt meseg dri seorg mad'u ana.. kami kenal dlm FB.. die tnya ana..


"kak, apa hukumnye b'couple..?"


"kalo ikutkan akak, hukumnye haram.. sbb ada bbrpa dalil mengskn hukumnye haram..nape..?"disebbkn die tnye hukum je xmintak huraian.. so, ana bg hukum jela.hee~


"sbb kite couple..hee~ tapi kite ade dgr.. hukumnye haram gak.. tp kwn kite kate takpe.. cmne tu ek..?"


"Owh.. jgelah hatimu wahai adikku..! wlupn kite xkuar dating ke ape ke..?? tp kita b'main dgn perasaan & juga hati.. then, bley m'nyebabkan zina hati.. so, zina 2kan hukumnya haram.."


"owh.. bru 3 hari kak, thanks kak.. t kite cube ckp dgn dia.."


Okey...jom kita huraikan lbih lanjut lagi tentang hukum b'couple ni.. ana ni takdelah pandai sgt... tp ana cuba huraikan apa yg ana paham je ye..jika ana salah harap btulkan...syukran ^^, berdasarkan makna tersurat dalam firman Allah:

“Dan janganlah kamu mendekati perbuatan zina. Sesungguhnya zina itu suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk”. (QS. Al-Isra’: 32)
So, apa yg anda paham dgn firman Allah di atas..? Itu adalah salah 1 perintah Allah yg wajib kita patuhi. apa kaitannya dgn Couple..?? yep..memg ada kaitan..! Meh ana jelaskan...

Rasulullah pula b'sabda :-

"Tercatat atas anak Adam nasibnya dari perzinaan dan dia pasti mengalaminya. Kedua mata zinanya melihat, kedua telinga zinanya mendengar,lidah zinanya bicara, tangan zinanya memaksa (memegang dengan keras), kaki zinanya melangkah (berjalan) dan hati yang berhazrat dan berharap. Semua itu dibenarkan (direalisasi) oleh kelamin atau digagalkannya." [HR Bukhari]

Jadi, apa yg kita buat bila b'dua2an bersama lelaki ajnabi.. semuanya adalah zina.. tak kisahlah juz minum2 ke..? berbual2 ke..?? even stady b'2..ha.. itupun bley diaggap zina au...tak masuk agi dgn zina hati..huhu

Ingatlah pesanan Rasulullah s.a.w. :-

“Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita/lelaki kecuali yang ketiganya ,syaitan” (Tabrani)

Yep..mungkin anda hanya menyatakan..'alah..biaselah fitrah manusia..Naluri utk disayangi dan dicintai...' tapi anda tahu kah naluri yg sepatutnya...??? ha.. Naluri tu adalah sebahagian drpd kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) sO,semua tu adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya..kn2..?? But Islam bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami.So, Jgn nafikan naluri ini. Jgn berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang.. Sbbnye itu adalah fitrah.

Cuma tundukkan naluri itu untuk patuh kpd perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Sbb Allah jadikan kita sebagai manusia dan juga sebagai hamba. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.

Tentu anda akan kata 'alah cinta Islamik,apa slhnya?' tapi bagi ana cinta secara Islam hanya satu, iaitu Perkahwinan atau dlm bahasa owg putihnya 'Marriage'...dlm arabic plak 'zawajj' iaitu cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta suci dan qudus. cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik.

Spt, Sabda Rasulullah S.a.w :-
“Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah” (Ibnu Majah).

Mungkin ada yg cakap..."alah kami bukan b'jumpa pun..juz meseg2 je..."hmm... memglah mula msg2 je... dah lame 2... lelaki tu m'ayat skit.. mulelah si gadis 2 cair... aiyoo... cube jadi mahal ckit...eh bukan, jadi mahal Banyak ckit..ha bawu btoi..kui3 Okeh.. memgla kita tak jumpa... tp Allah menganugerahkan kita hati dan sprti ana ckp td,kita mempunyai naluri,naluri pulak adalah satu perasaan yg akan timbul dalam hati. Yep, perasaan syg2.. perasaan rindu2.. perasaan t'ingt2 dan sumenye ada kaitan dgn zina hati..?? anda bley jamin dgn ana org yg b'couple ni takkan timbul naluri2 tersebut..?? kalo ada bgtahu ana...ana bleh jamin mesti yg takde punya.. hatta yg hafaz 30 juzu' pun boleh timbul perasaan2 begini.. walaupun tak sume tp segelintir tu masih ada.. sbb ape ana kate begitu..?? sbb ramai member2 ana dulu yg bercouple dgn Hafiz DQ.. huhu

Dan apa jalan penyelesaiannya...?? Maybe anda akan fikir... 'kita tunang dulu lah.. t bleyla jumpa..sbb kita kn da b'tunang..?? dah tentu hingga ke pelamin..'. Ana nak tanya.. awak tu Tuhan ke..?? atau Allah tu Tuhan..? ha... Hanya DIA yg MAHA MENGETAHUI akan segala hal sesuatu. Anda kena ingat.. pertunangan bukan sebagai tiket pelepasan utk b'cinta.. bahkan sbgai persediaan m'hadapi perkahwinan yg m'bawa kita ke syurga. Rasulullah tetap melarang umatnya b'dua2an [lelaki & perempuan] even dah bertunang sekalipun.. sesuai dgn hadis Nabi yg ni..

"Tidak dibolehkan lelaki berdua-duan dgn perempuan melainkan ada b'sama-sama mahramnya (bapa atau keluarganya yg diharamkan berkahwin dgnnya).[HR Bukhary dlm kitab Nikah]

So apa keputusan anda...?? apa jalan penyelesaian yg anda akan buat...?? Mungkin anda akan rasa sunyi je kan...?? jgnla macam tu, Allah kan ada and bnyk agi cara utk kita m'hiburkan hati kita.. Misalnya, daripada anda dok m'bazir kredit b'zikir sampai tgah2 malam,baik anda baca alquran ke..?? baca buku Ilmiah tok tambah saqofah ke..?? ha.. ada gak faedahnye. Ana pun tak pahamla... iF b'couple je.. msti b'mesegla bkn sekejab.. sampai tgh2 malam 2.. ish3 apa yg depa borakkan pn, ana tak paham..huhu Juz ana terpikir.. if sblum kawen macam 2..? akan kekal ke sampai ke alam perkahwinan..?? wallahu'alam... sama2 kita fikir2kan yg mana baik & yg mana buruk. Juz 1 je ana nk anda ingat2kan.. Kita sibuk nak bercinta, kita sibuk nak jaga hubungan tu supaya tak retak.. tpi bagaimana pula hubungan kita dengan Allah..?? Hubungan dgn Allah pn kita tak jaga.. ni kan pulak sibuk nak jaga hubungan dgn manusia.. ish3 Jadilah seorang hamba yg Obses dgn cinta Hakiki [cinta Allah]..Pacakkan dlm hati kita Allah No.1 even kita dah b'suami/b'isteri sekalipun, Allah tetap nO.1. okey?^^,

Akhir sekali,apa jalan penyelesaian yg perlu kita buat..?yup..kita perlu tinggalkan perbuatan maksiat.Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah itu. And yg pling penting ialah kita kena insaf..Taubat nasuha. Dan b'janji takkan buat agi tapi Apa yg ana perasan.. da putus cinta sekali.. cari plak yg len tapi dia tak sedar,Allah buat macam tu.. sbb Allah sygkn dia. Malah, salahkan Allah pulak sbb Allah tak jodohkan dia dgn lelaki/perempuan yg dia cintai. Ingatlah Allah mengetahui apa yg terbaik utk hamba2nya. Apepun,kita kena bertekad..kita kna pacakkan dlm hati kita..'No couple until nikah'!! serta Bertekad btol2 dlm hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami .Saatnya adalah selepas ijab kabul. Ingatlah semakin bebas pergaulan sebelum berkahwin, semakin hambar & kurang rasa cinta setelah menjadi suami isteri. InsyaAllah berCinta Selepas Kahwin akan bahagia hingga ke syurga..^^,


Akhir kata, fikir2lah... kita hidup ni tok mencari keredhOan Allah ke atau Kemurkaan Allah..?? tepuk dada tnya iman kita. Yg penting, jaga hati, jaga maruah kita sebagai seorang Muslim.Tak sabaq sgt... kahwin je terus... tapi jgn fikir Perkahwinan ini perkara yg mudah..oh Tidak!! Biarlah perkahwinan itu membawa kita ke Syurga bukan Neraka..!! Fikirkan dan fahami serta muhasabah balik diri kita stlh anda faham apa yg dismpaikan oleh video ini. Sekian dahulu entry Hidupku kali ni.. btolkan ana jika ana salah..^^,

"Biarlah kita JUAL MAHAL, Sebab Kita akan rasa diri kita LEBIH BERHARGA"


video

~Wallahu'alam~

1 comment:

Humairah Mawaddah said...

Assalamualaikum ..Very Nice blog ... sgt2 berguna sbg panduan untk remaja hari ini .. :)