Dec 28, 2010

Ahlan Wasahlan Semester 2.

Alhamdulillah. Cuti semester sudah kepenghujungnya..hmm Jadi, apa khabar Iman kita? bertambah ke berkurang? wallahu'alam. Moga-moga bertambah la ye,tak banyak pun sikit jadilah. ^^,

Misi di Musim cuti ni pun dah selesai..Alhamdulillah,masih banyak lagi Misi di Kampus nanti. Bukan banyak lagi dah, bertimbun-timbun. hehe Tapi takdelah sibuk mana.. kalau kita asyik kata, kita sibuk je.. nanti Otak kita akan fikir kita sibuk je, pastu mula lah datang sifat ketensyenan..ha.. itu dia. hohO So, biase je k..hmm~

4hb da stat belajar seperti biasa. Sem 2 ni ana ambik 6+1 madah = 17 jam kredit. Sebenarnya kena habiskan 20 jam kredit. Memandangkan Madah B.I da full semuanya. Jadilah 17 Jam kredit je..huu~ Madah tersebut adalah :-

*Bahasa Arab 1 (2 jam kredit)
*Asas Falsafah & Pendidikan Di Malaysia (3 jam kredit)
*Sejarah & falsafah Pendidikan Islam (3 jam kredit)
*Hafazan & bacaan Murattal (3 jam kredit)
*Nahu Wazifi dalam pendidikan Bahasa Arab (3 jam kredit)
*Hubungan Etnik (2 jam kredit)
+
*Hafazan (2 juzuk) (1 jam kredit)

Semuanya cam madah berat-beratkan? hohO dengan menghafalnye lagi. isk3 pastu dahla skang ni, masa sem dipendekkan. Dari 6 bulan sepatutnya jadi 4 bulan je.. pastu bulan4 da exam final sem. huhu dasyat tak dasyat? kenapalah dipendekkan? Lagi-lagi orang belajar subjek agama, tak pun Medic.. memang kena kerah otakla nak belajar dalam masa yang agak pendek. Siapalah punya idea ni..isk memang bijak! pastu cuti sem 2, 4 bulan jugak, masuk sem 3 bulan9. huhu lamanya~ grated pun lambatla kiranya..aduiyai..

Takpelah, semoga Allah permudahkan segalanya. Ameen!! Apepun,kita kena baik sangka dengan Allah. Jika kita jaga hak Allah,insyaAllah Allah pun akan jaga hak kita. seperti dalam firman Allah s.w.t. ada menyebut :-


| hai org2 yg beriman jika kamu menolong ALLAH(agama-nya) nescaya dia akan menolong kamu dan menetapkan telapak kakimu. (muhammad; 7) |


Ingat ye, jangan sesekali sia-siakan masa yang ada. Sebab tanggungjawab kita sebenarnya lebih banyak dari masa yang ada. Bukan bermaksud, bila mana kita sudah masuk ke kampus, kita amalkan 3k je (Kelas,Kafe,Katil) tapi berdakwah, kerja Islam juga kita kena lakukan.. Memang dalam hadis ada kata "Tolabi 'ilmi" tetapi sebenarnya "Tolabi Dakwah" juga wajib bagi kita sebagai seorang muslim.

Sebab apa? sebab tanggungjawab kita adalah 'Mendirikan Agama dan menjaga Dunia dengan Agama' inilah prinsip yang dipegang oleh Sultan Muhammad Al-Fateh sehinggakan beliau berjaya merampas kota Constantinople.

Namun begitu, janganlah kita risau dengan omongan orang. Apa yang kita buat, apa yang kita lakukan adalah semata-mata kerana Allah Ta'ala. Hanya Allah yang mengetahui apa yang kita lakukan. Mereka hanya mampu menilai dari fizikal sahaja,tetapi mereka tidak mampu untuk menilai dalamannya. Apepun, perjuangan perlu diteruskan.. Umur kita makin lama,makin meningkat. Alangkah kecewanya, jika kita hidup berjuta-juta tahun sekalipun, tapi kita tak buat satu pun antara umur-umur kita ini untuk Islam. Nauzubillah~ Sesungguhnya Allah menilai tiap sesuatu yang kita lakukan. huhu

Jadi, selamat pulang ke kampus kepada sahabat-sahabatku dan juga kepada semua warga kampus UM! Memang terbaik dari ladang UM. [Tibe-tibe..=.=] Hehe Mulakan azam baru ye, da selamat berlapang dada dengan result yang akan muncul tidak lama lagi.huu~ gerun..=.= semoga sukses semuanya..ameen..ameen..ameen ya rabbal'alamen!! (^_^)

Wallahu'alam~

4 comments:

yaqut hulaif said...

assalamualaikum...
owh hafazan 2 juzuk, sampai habis al-quran tak? setiap kos ada hafazan kat um kl ya k.ili? bagusnya....

Serikandi Abi. said...

waálaikumussalam.
aáh 2 juzuk sbb ini kos yg wajib diambil oleh sume yg amik kos agama kt API. tp xdelah kne abiskan 1 Quran..inisiatif sndiri tu tok hafal 30 juzuk..:)

korn amik kos ape nanti?

mujahidah solehah said...

semoga Allah sentiasa meredhai setiap langkahmu adikku

Serikandi Abi. said...

ameenn!! Syukran kakak..barakallahu fik..^^,