Oct 29, 2009

Cuti Sem Lagi..

Alhamdulillah...syukur ke hadrat Ilahi,kte masih lagi diberi peluang utk b'nafas dimuka bumi Allah ini..banyak juga dugaan dan cabaran yg telah berlaku pada musim cuti sem ni..apepun Alhamdulillah, Allah permudahkan setiap urusan utk hamba-hambanya yg sentiasa b'tawakkal kepadanya...Amin!!

Macam mana nk mulakan cite ye...hmm...stat je cuti sem dlm hati kata (nak wtpe cuti ni???mesti boring gler kn2?)..tp bler fikir2 blik,banyak yg aku kena isikan mase cuti sem ni,contohnya p'banyakkan membaca buku Ilmiah ke??... kt rumah ni terdapat banyak sgt buku2 Ilmiah abah punya...aku teringin sgt nk baca...kadang2 ada gak baca....pinjam kejab,tp kdg2 lame gak pinjm..hehe suatu hari,abah cari buku 2...alah cakap jela pinjam kn...hehe nasib bek xkena marah...lalala~ Minggu pertama cuti sem memg xtaw nak wtpe...duduk umah je kemas la ape yg patut...sudah menjadi kebiasaan n tanggungjawab anak dara kt umah ni mengemas umah & memasak utk 1 kuarge..Namun,Internet menjadi temanku dirumah....aku suke m'baca blog dan juga b'chatting...aku b'chatting dgn sepupuku yg belaja di KUIS..die mngajakku tinggal dirumahnya utk beberapa hari...bila ku fikir2kan kembali elok jugak cdgn 2,bley jumpe p.cik & m.cik aku skali...drpd duduk rumah xbuat ape2. Even aku terima cdgnnyer 2,aku kna juge mndptkn p'setujuan drpd ibu ngn abah...hehe 1stly,abah xkasi bcOz xde sape yg bley temankan ak...agipun time 2 adik2 ak masih b'sekolah...lalu,aku memujuk ibuku supaya abah melembutkan hatinya mengizinkan ku keluar tanpa berteman ke rumah sepupuku itu....

Dan Alhamdulillah...abah mengizinkan ku pergi tanpa berteman..ingat ye kawan2..keredhOan Allah terletak pada keredhOan ibu bapa...dan keredhOan ibu bapa 2 penting utk kte selamat dunia & akhirat au..ha..

Sesampai je aku di KTM seremban...Hujan Rahmat Allah turun selebat-lebatnya...alhamdulillah. Emm..sblm m.cikku dtg hendak menjemputku...sempt juga aku meninjau ragam manusia disana....kebetulan pula,ketika itu digi sedang buat prOmosi..hihi setelah penat b'diri..aku carila sebuah kerusi utk aku membuang segala penat lelahku menunggu m.cikku. Disebelahku terdapat seorang gadis india...dan dalam masa yg sama,ade seorg lelaki pekerja digi 2 hendak m'nawarkan barangan digi kepada gadis india tu...sungguh manis kate2nye, ade pula die kate kt gadis 2 "eh dlu sye rase awak kurus,bler da besar, knape awak sudah gemuk ye" gadis 2 pelik & menafikan...dlm hati ku berkate..[elleh,bodekla 2..aku ketawa didlm hati]..gadis itu,menolak tawaran lelaki 2 dan lelaki itu pn berlalu...hatiku berkata lagi [nasib bek die xtawarkn kt aku...fuh..] lelaki ni kite bukan boleh p'cya sgt...manis mulut bicara tp hati lain pula katanya...Banyak juga ragam manusia lain yg aku peroleh disini..~

Disana terdpt juga kaunter M'Donalds,ramai yg hendak membeli makanan yg dijualnye...kadang-kadang aku geli hati melihat ragam manusia disana....ada tu seorg pelajar lelaki ni bdnnye agk berisila jugak...dia nak bli makanan di M'donald 2..tibe2,KTM yg die kenaiki sudah sampai...kawan2nya sume memanggilnya,lalu dia b'lari2 sepntas mungkin utk msuk ke tren tersebut...aku tergelak kecil didalam hati ketika dia sdg berlari...hanya Allah yg tahu knpe ak gelakkanya...terdetik plak rse b'slh di hati kerana gelakkan die...lalu aku b'istigfar kembali...Astagfirullahal'azim macam2...Mintak-mintakla dijauhi dari perkara-perkara yg dilarang Oleh PenCipta..amin...ada juga t'lihat gadis yg still b'pakaian seperti seorg muslimah....dalam hati mngucap setinggi2 kesyukuran kerana masih ada lagi gadis yang tahu ma'na tutup aurat dri segi islam yg sebenarnya..walaupun kawannya tidak sepertinya...Alhamdulillah yaAllah...lindungilah mereka drpd terpengaruh yaAllah...amin...Jadi,i2lah ragam manusia yg b'laku di KTM seremban...sebenarnya banyak lagi ragam manusia yg aku nampak..tp taknakla cita panjg2 sgt...tp kdg2 kte tgOk perihal org ni...best jugak..kite akan lebih bnyak b'fikir.. dan b'anology sndiri knape jdi begitu n begini..hehe jadi fikir2knlah dan selamat b'tadabbur.=)

setelah hampir 1 jam aku menunggu m.cik aku dtg jmput aku di KTM, [lama jugak ak tunggu ye..] aku b'monolog dgn diri sndiri..lalu aku pun menaiki kereta kancil yg dibawa m.cikku..sepupu aku tu pun ikut sekali menjemputku...sesampaiku dirumah mereka..aku b'salaman dengan p.cik aku..sblum 2 aku sudah b'salaman dgn m.cik aku didalam kereta...mcm sudah lama tidak b'jumpe...hmm.. Malam pula menjelang...m.cik aku mengajak kami tgOk wayang kt JJ(jaya juscO)...nak tgOk cite PAPADOM,kebetulan pula abg sepupu aku 2 ade..diela yg bawak kami pergi tengOk wayang..kak erin pun ikot sekali...isteri kepada abg sepupu aku 2..kami smpai2 je sana sudah pukul 9 mlm...takot2 gak klo2 tiket da habis....kami cepat2 tnye kt abg kaunter 2 kalau2 ade tiket lagi...abg kaunter 2 kate "kalau nak seat atas,pukul 12 mlm baru ade.." hish takkanlah nk balik pukul 3 pg kot...[hatiku bermonolog]..tapi alhamdulillah..cite 2 yg pukul 9.30 mlm ade lagi..tp dpt yg seat bawahla...xpela...i2pun kira da b'nasib baik da..

Cerita PAPADOM nie..memg bgus...t'dpt bnyak advantages dalam cerita 2....lucu ade,sedih ade....yg penting mcm2 ada la (treakmak astrO)..hehe nasib bek abahku tak macam 2...kalau x..tak tahula cmne....hehe tapi xkisah pun abah nk kongkOng aku..tp janganla sampai jadi cam cerita 2....hatta dah masuk U pun nak intip anak lagi...macam paparazila plak....hehe hebat2...

setelah habis tgOk wayang...kire2 dlm kul 11.30 habis...kami pergi cari gerai makan yg masih buka,utk mengisi kekOsongon di perut....yela...mana tidaknya...ketawa banyak2 menyebabkan kite akan berasa lapar...tetapi yg penting setelah kita habis ketawa @ xboleh nk berhenti dari ketawa...kita kne cepat2 istigfar...syaitan memg suka manusia yang kuat ketawa ni..ish3..

Alhamdulillah..rezeki Allah sentiasa ada...kami singgah makan sebentar di gerai makan yang agak sederhana lokasinya...dan aku telah menempah sepinggan nasi lemak ayam...sedap rasanya....alhamdulillah...esOk harinya pula,umah aunty sepupu aku ade buat OpenHouse sempena hari raya Aidilfitri tp yg peliknya buat time hari Deepavali..ish3...mungkin time 2 je org cuti kot..(pk positif)..kat sana kan....terdapat banyak sgt makanan...laksa jOhor ade...cendawan gOreng ade...nasi beriani ade..mcm2 ada la...aku duduk sana,dri tengahari sampaila ke petang..makan je aku tahu...hehe..tp kan meriah sgt...lagi satu...macam2 jenis org yg aku telah jumpe..hehe taknak la cite..biarkan diriku b'monolog sendiri..

KeesOkkan harinya,aku akan pulang ke KL...sebelum 2 aku singgah sebentar di KUIS..sepupu aku nak letakkan barang2 dia sblum masuk pendaftaran...takpela...kita pendekkan cite ye...setelah menghantar barangnya..kami berehat sebentar..

Setelah selesai solat zohor,dalam pukul3 kami b'tolak ke KTM nilai..utk pulang ke rumah..tapi kami sempat lagi singgah di MIDVALLEY...dgn niat dihati nak beli nOvel di MPH...Akhirnya dpt juga aku m'beli nOvel...Alhamdulillah. Sampai kami di KTM sentul,abahku menjemput kami disana dan membawa kami pulang kerumah....lalu kami bersalaman dengan ibuku....i2 jelah cite cuti seminggu pertama ku..Jadi apa yg kita lihat disini...

apabila ramai org...banyak ragamnya...sungguh hebat ciptaan Allah bukan??

fikir2kan dan selamat b'tadabbur..=)

Banyak lagi ceritaku ketika di musim cuti sem ni...tp nanti kte cerita lagi ye...

wassalam..

No comments: