Jan 9, 2010

jOm pErGi CaRi SuMbaNgaN..!


Alhamdulillah......hari ini hari sabtu kan...??? hari murah rezeki kot...hihi kenapa aku cakap cam2 ek...?hmm rezeki Allah 2kn meluas...kt mane2 je...kte ley dpt rezeki 2..itupun selagi kte berusaha...btol x..?ha....sO,jOm.. aku nak kongsi sedikit cerita ketika kami mencari sumbangan tadi....[^^,]

Kami memulakan operasi lebih kurang pada pukul 9.15 pg la...dan majmuah kami telah dipecahkn kepada beberapa kumpulan..ada yg pergi ke mulong,pasir tumbOh...dan kump. aku plak pergi ke Kok Lanas....dan dlm kump. kami 2 b'pecah lagi kpd 2 kump. supaya kami bley lagi dpt lebih dri apa yg kami terget. insyaAllah... Setelah itu, shbt kami b'hentikan kami di depan deretan kedai2..dan mereka yg lain..pergi tempat lain plak... kelantan kan luas...hehe 1st, kami try minta sumbangan di klinik kok lanas...."kami dari Universiti Malaya Nilam Puri.. akan mngadakan program pada 4-6 febuary ni..di SMKA Yan,kedah, jadi kalau boleh kami ingin memohon sedikit sumbangan..boleh kami b'jumpa dgn Doktor..." kebetulan pula tika 2, patient xdak..sO,kami dijemput masuk ke bilik doktor tersebut. "Sikit pun xpelah...xkisahla berapa nk bagi.." begitulah bicara kami dgnnya..tapi dgn hampanya..doktor itu
menjawab "Kami xdpt berilah...maaf ye,lagipun bulan ni bnyak pakai duit.." huhu alangkah sedihnya kami.. bagi seringgit dua pun ok ape..tapi xpelah. kami anggap xde rezeki lagi.


Setelah 2..di belakang deretan kedai 2...terdpt kawasan perumahan. Aku mencadang.."ape kate kte cube kutip kt kawasan perumahan..mane tahu, rezeki kte ada disana..."..jadi,sahabat2 pun setuju...kami pun b'jalan menuju ke kawasan perumahan..Sasaran pertama kami : Ketika itu,ada seorang akak ni..sdg menyiram pokok bunga..lalu,kami memberi salam & memberitahu ttg tujuan kami kerumahnya..lantas, akak 2 menjemput kami masuk kerumahnya.. kalau nk ikutkan,akak 2 nak pelawa kami minum air..tapi kami rse agak mnyusahkan. Jadi, setelah dia menyumbang sedikit..dan kami mngucapkan terimakasih..kami pun meneruskan p'jalanan kami ke rumah lain pula.

Peramahnya orang2 kelantan ni.
Kami meneruskan perjalanan kami kerumah-rumah utk mendapatkan sedikit sumbangan. Ada yg peramah sgt.. siap berborak lagi. Tanya kami ttg asal usul, belajar kat mane.. mcm2 lagi lah..macam da rapat plak kami,siap gelak ketawa lagi..lucu plak rasenye..hihi . Lagi 1, ade lah sorang pakcik ni. Dia baru lepas lap kereta dia.. dan tanpa memakai baju. Kami pun berilah salam dan menyatakan kami dari Universiti Malaya Nilam Puri, pakcik 2 tahu di U ni terdpt hanya Pengajian Islam je,lalu dia memohon maaf pada kami sbb xpakai baju..nmpak aurat katanya.Allah,kami dah la semuanya muslimat..terpaksala tebal muka.huhu Dan dgn murah hatinya, p.cik 2 m'beri kami Rm10..Alhamdulillah. Lalu kami mneruskan lagi p'carian.

Ragam Orang Kelatey...
Kami singgah di sebuah rumah ni,terdpt seorg ayah dan anak2nya sdg membaiki basikal..seperti biasa kami menyatakan hasrat kami..lalu yg si ayah ni ckp..sye xde anak tingkatan 4 [sbbnye sblum 2 kami ad mnyatakan program ni tok tingktn 4]..lalu kami dgn petahnya berkata...em xkisahla p.cik nk bg berapa..seringgit ,2 ringgit pn xpolah..pastu,si ayah ni tnyalah anak die..ade duit x..? bagila kakak 2 bape2 pun [loghat kelatey]..lalu adik 2 memberi kami Rm2..Alhamdulillah..b'syukur sgt. Pastu,ada plak yg rumah ni...m.cik ni da pegang da 1 jumlah duit ni..pas2,tetibe anak die pulang [rsenyela ank die]..lalu m'beri kami sumbgn yg lbih ckit dri jumlah yg m'cik 2 mula2 nk bgi. tapi xpelah...kami tetap b'syukur..mgkin die mula2 xde duit pecah ke? ape ke? kan...hihi [think positive k]

Sahabat Pertama terkedu..2 sahabat lagi still tersenyum..?
Ketika kami singgah di sebuah rumah ni,utk meneruskan tujuan kami 2..rse2nye m.cik 2 xbape sihat kot...pas2,die ckp cam bekeng la...Aku ngn sowg agi shbt aku ni..dahla xpaham bhse kelantan..nsib bek ade sowg lagi shbt kami ni..dri kelantan. Pas2, shbt dri kelantan ni dah t'kedu dah dgn kritikan m.cik 2..yg kami agi 2 owg ni... still agi tersenyum..nk tau ke die kritik ape..? xpelah..biarlah rahsia..agipn die kecek kelatey,ambo pum dok pehe die oyak ape senanye..hehe..Tapi yg m'beri sumbgn pada kami 2 suaminya..'terima kasih p.cik,maaf ganggu" lalu kami mennruskan p'jalanan kami..bley dijadikan pengalaman kne kutuk ketika ini..huhu

Lucu giler...
Setelah beberapa jam m'cari sumbangan...kami b'kumpul semula dgn yg lain [yg b'operasi di Kok Lanas].. dan kami pergi lagi ke tempat lain utk m'cari sumbangan. Sasaran kami pada deretan kedai2..meleset. Dan kami hanya menumpukan sasaran pd kawasan perumahan sahaja.. walaupun jumlah sumbgnnya xbanyak..tapi alhmdulillah..adela jugak. Setelah b'kumpul 2,kami b'pecah pula pada 3 kump.. kami pn b'pecahla pi cari sumbangan...bila kami nk pi rumah besar2...sokmo xde org..rumah2 yg agak sederhana ja yg kami rase agak pemurahla. tapi Maybe depa buzy ka..?mane taukan..[think positiv lagi]..hehe.. Yg lucu gler ni, kami jalanlah die sebuah lorong perumahan..di sebuah rumah teres sebelah kanan ni, die pasang karoke dah la kuat giler...lagu 'selagi ada rindu = paklong' plak 2.. pas2, di sebuah rumah teres sebelah kiri plak yg menyanyi..kirenye ahli2 keluarga rumah 2 la yg m'nyanyi..aku dgn shbt aku ni..tergelak gile2 la...mcmmne lah,rumah lain yg pasang lagu...rumah lain plak yg boleh menyanyi..pas2,bila kami lalu dpn rumahnya...rupa2nya depa pun pasang lagu 2 jugak...haha memang depa taajub gila la dgn lagu 2..adehhh...mcm2...hihi..

Sasaran Terakhir kami...
Sebelum kami semua b'kumpul lagi utk pulang ke nilam puri terus,kami minta lah sedkit sumbngn kt rumah ni... Ahli keluarganya seperti sdg mengecat rumah tapi mmg tgah cat rumah pun..hihi pas2,m.cik ni pelawala kami masuk...sementara die nak p amik duit sumbgn 2..kami xmasuk pun...seganlah.huhu pastu, bila m.cik ni keluar...m.cik 2 bawak skali dgn 2 biji gelas. Lalu die m'pelawa kami minum...alahai baik2nya org2 kelatey kt cni. susah je m.cik ni. huhu setelah kami selesai minum n borak2 ckit..kami minta izin utk pulang.. dan setelah b'salaman. kami pun pi la cari shbt yg lain.. dah xlarat da nk b'jalan..hihi Sebelum balik 2,kami singgahla makan kejab kan sebuah rumah kedai makan..[rumah + kedai].

Ketika tgah makan 2,mcm2 luahan aku dgr dri sahabat2 aku..ada yg kena tipula...ada yg memujila kami buat program camni...dari situ aku dpt kenali lagi ragam manusia yg berbagai2.. ape org kate : ramai orang banyaklah ragamnya. Apepun kami mengambil inisiatif yg tinggi..jadikan pengalaman ini sebagai 1 inspirasi utk terus tabah dalam mghadapi arus rintangan kehidupan yg mendatang. Kat kelate bru jumpa org begini..bler kat KL t, xtaw la plak mcm mne..mgkin ad yg lebih dasat..mane kte tahukan. Tapi,hari ini...aku b'syukur sgt... sumbangan yg kami dpt kutip hari ini amat m'beransangkan..melebihi target plak 2. Alhmdulillah. Terimakasih diucapakn kpd yg sudi mnyumbang..sumbangan anda amatlah kami hargai.Hanya Allah sahaja yg dapat m'balas budi baik kalian.Dan terimakasih juga kpd sahabat2 yg lain..jika tidak kerana usaha kalian..pasti Allah tidak akan m'balas balik setimpal dgn usaha yg kite telah lakukan. Sahabat2,Org yg berusaha itu disayangi Tuhan.=)

Seperti Firman Allah s.w.t. :
"Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan mereka, kecuali orang yang menyuruh (manusia) bersedekah, atau berbuat baik, atau mengadakan perdamaian di antara manusia. Dan barangsiapa berbuat demikian karena mengharap redho Allah, maka Kami akan memberinya pahala yang besar." (Q.s. An-Nisa: 114).

Akhir kalam...
Alhamdulillah ya Allah...sesungguhnya Engkau Maha Kaya Lagi Maha Pemurah.
Semoga pengalaman ini,mendidik kita menjadi seorang yg tabah dalam mghadapi kehidupan yg lebih mencabar lagi.. Tak ade org yg boley hidup kat dunia ini dgn senang lenang... pasti ada rintangan 'step by step' untuk mencapai kehidupan yg hormani. Pengalaman itu juga adalah kemanisan dalam hidup sebenarnye. Ye, pasti ada yg pahit,manis,suka,duka tetapi apabila kite simpulkan semuanya..ia adalah suatu rase yg paling manis dlm kehidupan kita. Amatlah rugi jika kita tidak pernah merasai segala pengalaman itu. Sekian dahulu cerita kali ini.

Wallahu'alam..=)

2 comments:

JaQ said...

tambah dalil!

"Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir: seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui." [QS 2:261]

BinTuN AbDuLRaHmaN said...

aiwah...syukran atas penambahan dalil ini...=)