Dec 22, 2009

iBu....EnGKaULaH RaTu HaTiKu...!


Alhamdulillah...bersyukur kehadrat Ilahi..dgn nikmat kurniaNYA,dapat lagi kite bertemu di blog HIDUPKU!!. Apa sebbnye aku letak tajuk [ibu...Engkaulah Ratu Hatiku..!] kali ni ek...???hmm...hari ni,hari ape ek....??thinkin.......Owh ye....Hari Ulangtahun kelahiran ibuku tercinta rupenya...hihi....Selamat Hari Lahir yg ke-48,iBu. Semoga dimurahkan rezeki..dan semoga rahmat Allah sentiasa bersama mu...ameenn~=)

Terima kasih ibu. Engkaulah ratu hatiku..kalo tak kerana ibu,akak takkan lahir kat dunia ni..kalo tak kerana ibu jugalah, akak takkan berjaya sehingga kini..terima kasih banyak2..Ibulah permata hati akak..yg selama ini, banyak memerli, bnyk mendorong..tapi akak tahu,ibu perli 2 sbb nak akak sedar akan sesuatu...mungkin kdg2 agak terasala jugak....smpai menangis-nangis tapi ibu jgn risola..anak ibu yg sorg ni,pandai bermuhasabah diri..insyaAllah..[^^,]

Ibuku bernama Noraiti Bt. Abdul Majid..telah dikurniakan dengan 9 org cahaya mata.5 org putera dan 4 org puteri..Dan aku lah anak sulOngnya..huhu Eh,korg caye x ni....?jgn xcaye ye..=) Alhamdulillah, sumenye dilahirkan secara normal dan takdak sorg pun kembar... mungkin ramai org xpercya yg aku ni anak sulong,baru je umor 19 tahun tapi ibu aku dah umur 48 tahun...huhu ini disebabkan oleh ibu dan abahku kahwin lambat...so, percayalah...! Kekuasaan Allah tidak boleh dilawan dengan akal fikiran manusia.. dah takdir Allah yg tetapkan cam2,nak wat lagu mana lagi kan..hihi tapi aku gembira sangat sbb dilahirkan didalam sebuah keluarga islam. Sekiranyalah,aku dilahirkan dalam keluarga yg mnnganut agama kristian...haiish tak tawla lagu mana nak habak...adeiii [awat tetibe habaq kOdah plak ni...hihi]..

Terlalu banyak sgt pengorbanan seorg ibu kpd anak2nya...Dia lah yang melahirkan,menyusukan, mendidik lagi....bykla...xtaw cane nak gambarkan pengorbanan ibu tu.Teringat time masa aku form 1...ketika itu,buzday ku makin hampir...pastu,ibu tanyela "nak hadiah ape..?" kebetulan pula, time 2 ibu sedang mengandungkan adikku yg last..Lalu,aku hanya meminta..."Akak nak adik baru....". Lepas tu, dgn kuasa yang MAHA ESA...permintaanku itu dimakbulkan...lahirlah adikku yg last 2..and same buzday dgn aku...mujur time 2 hari jumaat..dak2 asrama pn bley balik rumah..so,bile balik je, dpt cium adik bru...hihi disebabkan aku suka sgt dgn baby..so,itulah hadiah aku...=)

Pas2,ape lagi ek....?bnyak lagila....kalo aku tension kat hostel je...bila balik umah terus hilang tension....yela,ibu dan adik2ku yg da macam RAJA LAWAK plak aku rase...kalo duk umah 2,xtergelak 1 hari memg xsahla...haha Kalo meseg pun,aku lebih suka meseg dgn ibu...kdg2 sampai kwn2 aku pelik,yela meseg..pastu tersengih2 mcm meseg dgn pakwe diowg kate...pas2 aku katelah,meseg dgn ibu aku la...diowg still pelik...hihi biarlah...nak meseg dgn pakwe cane...?pakwe pn takdak...haiih... ibu memg sporting....gile2..hmm cayunk ibu. Kalo dok kt kampus pn same...kalo rase cam hati gelisah je, cam ade mslh ke..terus kol ibu.. pas2, brulah tenang hati ni.... dgr je sore ibu..trase sayu sgt hati ni.. haiih...tapi bila kat rumah rase nak b'balah je..haha.. bukan gaduh,cume ibu suke benO perli owg... b'balah manjala dikatekan..hihi tp itulah lumrah idup senanye kan...hihi nikmatnye lahai....[^_^].

Nak tau ke kami berbalah ape..?hihi..oklah ili cite ek..tapi cite ni lawak senanye..hihi Gini, time cuti hari2... ibu suruhla aku masak...yela,adik2 lapaq kan..tapi senanye aku dah masak da petang 2..pas2 da habis..ni kirenye masak utk makan malamla.. pas2 ,aku cakapla..."ibu,akak balik ni nak rase masakan ibu yg sedp 2 au...ha...ibu la yg masak...bolehla bu...."[ayat bodek]..ngeh3 "eleh...yelah 2...ibu penatla kak oi...ko jelah masak..."..balas ibu ku.. dengan berat nye nak bangun gi masak ni...buatla gaya2 malas..akhirnya aku ke dapur jua...huhu...pasal 2 pun nk berbalah kan...yela,dah rindu nak makan masakan ibu..hmm tetibe en,time 2 da la mls sgt nk masak lauk2 ni,aku pun masak jela nasi goreng..konon2 nak wat cam nasi goreng yg selalu ibu wat 2la...sekali...dgn malas2 pn...jadi jugak nasi goreng cam ibu...hmm....sedddaaaapp....hihi memg licinla nasi goreng aku masak 2...pas2 ibu dok puji2lah..."pandaila ank ibu masak"...pastu aku balas balik..."tengokla anak sape.."..hihi

Dalam alquran ada menyatakan yg kita hendaklah menyayangi kedua ibu bapa kita...seperti dalam surah al-isra'..yg bermaksud : " Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya [ibu dan bapa mu] dgn penuh kasih sayang dan ucapkanlah "wahai Tuhanku! sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidikku ketika waktu kecil".Jadi...sayangla mereka lebih daripada kita syg kepada org lain..sbbnye terlalu banyak sgt pengorbanan yg mereka telah curahkan kpd kite...mereka tak harapkan pun duit kita..cuma apa yg mereka harapkan adalah doa2 anak yg soleh...dan kejayaan kite..2 je..kalo kita nak bg duit nak balas balik semua pengorbanan 2...memg silapla...memg tak terbalas dgn wang ringgit...Jadi,hargailah ibu bapa selagi nyawa mereka dikandung badan.

P/s:
Dalam surah ape ye yg terdapat adab2 kite bila b'cakap dengan ibu dan bapa kite...? selain dri surah al-israk ade x suroh len...? Mungkin ada sesiapa yg boleh bantu...fadhall...=)

7 comments:

JaQ said...

salam.. Ayat suruh wat baek ngan parent banyak je.. albaqarah ada.. an-nisa' ada.. al-an3am ada.. pengajaran kisah nabi yusof terhadap kluarga dia ada.. huhu.. mcm2 surah lagi ada..hehe.. nway.. sanah helwa! hehe

Mohamad Khairul Dhamiri said...

salam..time brthdy ko die bg hdiah adk kat ko,time brthdy die bg la cucukat die..hehe gurau je,bguih noh ko rapat ngan ibu ko,kim salam kat die :)

BinTuN AbDuLRaHmaN said...

Wa'alaikumussalam

Jaq: syukran jaq...memg bnyk pun..cume nk refresh balik kple ni...hihi eit..bape kali nk wish ni..?hihi xpe2...fadhall...=)

Dham: amboi ko ni,xkwen agi cane nk bg cucu..hihi ibu aku dah ramai cucu da..cucu buah...ngeh3..Mmg la rapat..time kecik2 nk kt abah je..da beso ni,nk kt ibu plak..smpai abah aku merajuk..haha insyaAllah..t aku smpaikn deh..=)

suzanamaamor said...

salam..
betultu ibu adalah segalanya sayang & kasihi lah ibu mu semasa hayatnya
"Syurga di bawah tapak kaki ibu"

BinTuN AbDuLRaHmaN said...

w'salam suzanamammor..
iAllah....itulah tggjwb sebenar bg anak2 yg soleh..huhu

Anonymous said...

kisah yg menarik...

Serikandi Abi. said...

Anonymous :

Syukran kareem~ ^^,