Jul 30, 2011

Subhanallah.. Ramadhan datang lagi..^_^

Assalamu'alaikum w.b.t.

(Saya tak sempat nak design saya punya sendiri..apepun, Ahlan wasahlan ya habibi Ramadhan al-Mubarak!^^,)

Alhamdulillah.. bersyukur sangat-sangat sebab tak lama lagi nak puasa. Lagi sehari je kot.. InsyaAllah. Setiap hari, setiap detik.. rasa rindu sangat dengan bulan Ramadhan, hatta dengar lagu raya kat TV pun, sebak je rasa.. bukan sebak nak raya, tapi sebak fikirkan kematian. Bila Ramadhan datang, makin lama, makin pendek umur kita.

Sebab apa?

sebab.. selagi kite bernafas, selagi itulah kematian menghampiri kita. saya pun sejak akhir-akhir ni, suka sangat fikirkan tentang mati. Kadang-kadang, saya sesak nafas. Tapi, saya tahu.. ada hikmah Allah nak beri saya sesak nafas time tu. Tibe-tiba saya terbangun awal pagi.. tup-tup dapat meseg yang Ibu kepada sahabat baik saya, sudah  kembali kerahmatullah. Allahu Akhbar! Semoga kamu tabah, sayang!

Alhamdulillah, sudah 21 tahun saya hidup. InsyaAllah.. saya dapat rasai kenikmatan Bulan Ramadhan kali ini. Mungkin ini ramadhan yang terakhir.. wallahu'alam. Mungkinkah atau pun tidak.. kite perlu bersiap sedia dengan sebarang dugaan atau cabaran yang Allah beri kepada kita. Bak kata pepatah melayu, sediakan payung sebelum hujan.

Begitu jugalah dengan hidup ini. Sebelum kita ingin masuk ke syurga, persiapan yang rapi perlu kita buat. Ibarat seperti Malaikat yang solatnya 24 jam.huhu eh.. Sahabat-sahabat faham maksud saya??

Begini, Solat itu bukan sahaja solat 5 waktu sehari semalam. Tetapi, Allah kata, 'ala bizikrillahi totmainnul Qulub. Sesiapa yang mengingati Allah, hatinya akan tenang. Ibarat malaikatlah, mereka sentiasa beribadah kepada Allah. Tapi bagaimana pula dengan kita? kita ada dunia & akhirat.. jadi, yang mana 1 yang wajib kita aulakan?

hmm... tepuk dada, tanyalah iman anda sendiri. Begitu juga buat diri saya.

Jadi, apa persiapan anda untuk ramadhan kali ini? apakah sama macam tahun-tahun lepas, atau saya nak solat witir 100 rakaat 1 malam, contoh. hehe Tak pun, saya nak sembahyang sepanjang hari, atau baca quran sepanjang hari dan takyah solat pun takpe, sebab saya da baca quran. Macam tu?? hohO..songsang namanya tu. hehe Solat tu kan wajib..^^,

Hidup kita perlulah seimbang. Misal kata, kita main facebook 10 jam, kite kenalah beribadah kepada Allah 20 jam.. atau lebih dari 10 jam yang kita main facebook tu.. ha.. itu barulah dikatakan seimbang antara dunia & akhirat. Kalau kite main facebook 12 jam, tapi kita beribadah 2 jam je. Tak seimbang la tu.. Jadi, itu contoh yang saya boleh bagila.

Allah berfirman lagi, "Tidak aku jadikan manusia dan jin di bumi ini hanyalah untuk beribadah kepadaku". Nah! Allah dah kata da kan? Kita kerja pun dikira ibadah, bagaimana? niat kerana Allah ta'ala. Janganlah kita kerja, kerana rasa terpaksa atau kerna harapan ibu dan ayah misalnya. Niat kita boleh jadi songsang tau.. memang kebanyakkannya nak kerja, sebab nak cari pendapatan atau ibu bapa yang suruh dan sebagainya. Tapi first thinking yang harus kita niatkan adalah, kerana Allah ta'ala. Samalah dengan tujuan kita hidup kat dunia, semuanya semata-mata kerana keredhaan Allah s.w.t.

Jadi, jelas di situ? Jika tak jelas, maklumkan ye. Kalau saya salah. Tolong betulkan ye. ^^,

Baiklah, sebelum menyambut bulan yang penuh mulia ini. Kita kena buat sedikit "Manual Tarbiyyah".. semoga ramadhan kali ini, berbeza dengan ramadhan tahun-tahun lepas.

Sebelum tu, misal kata kita tak tutup aurat, tapi ramadhan kali ni kita berazam yang "saya akan tutup aurat!" atau "saya nak pakai tudunglah puasa nanti".. apepun, niat itu yang penting. InsyaAllah, jika niat kita ikhlas.. Allah permudahkan urusan kita untuk berubah.

"Manual Tarbiyyah" yang ni saya lakarkan sendiri.. nak tiru boleh, nak wat perubahan pun boleh. Sharing is caring..^_^

1. Tahajjud sebelum sahur.
- yang ni kena bangun awal sikitla. Tak pun, sesiapa yang parents nye kejutkan... sebelum nak serbu makanan tu, ha.. masuk tandas, gosok gigi pastu amik wuduk then terus ke tikar sembahyang dan niat solat sunat tahajjud deh. Senang kan? biasakan diri tu.. insyaAllah boleh. :)

2. Jangan tidur selepas bersahur & Subuh.
- ha.. yang ni dikalangan kita sukar nak elakkan. Almaklumlah, tido tak cukup misalnye.. pastu rasa ngantok sangat. Lepas sahur, mesti dah niat da nak tidur lepas subuh. Bila dah niat tu, memang susahla nak ubah. Cuba lepas subuh tu, niatkan taknah tido. Tapi mesti kne ada ikhtiar, misalnye tengok TV ke? kan pagi-pagi ada ceramah "Tanyalah Ustaz" ha.. tak pon, bukak laptop, watla apa yang patut, asalkan tak tido lepas subuh. senangkan? insyaAllah senang.:)

3. Baca Quran selepas solat Subuh.
- Ini adalah salah satu cara untuk hilangkan mengantok.. bacala sebanyak mana helaian muka surat, sehingga membuatkan kita rasa syok baca Quran..insyaAllah, sedar tak sedar kita da baca hampir 1 juzuk.. tryla..:)

4. Solat Dhuha
- Manual Tarbiyyah yang ni jangan lupa ye...dalam hadis Rasulullah diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. yang bermaksud : "Siapa sahaja yang dapat mengerjakan solat dhuha dengan kekal,akan diampunkan dosanya oleh  Allah, sekalipun dosa itu sebanyak busa lautan". Jadi, rajin-rajinkanlah diri anda untuk solat Dhuha.. ^^,

5. Baca Quran 4 muka surat selepas setiap solat Fardhu
- 1 juzuk = 20 helai muka surat
4x5 waktu = 20 helai/sehari
20 helai x 30 hari = 600 helai/khatam
                           = 30 Juzuk

6. Pasangkan niat, Sekurang-kurangnya sekali Khatam Quran.
- Pertama-tama sekali dan selamanya, semuanya berpandukan kepada niat kita. Jadi, jika kita ikhlas, dan niat kerana Allah ta'ala.. insyaAllah, Allah akan bantu kita untuk habiskan khatam. yang pasti, hati kita betul-betul bersedia.. dan bertindak! Sekiranya kita niat sahaja tanpa bertindak, hasilnya tarakla jawapannya..hehe

7. Baca Mathurat pagi dan petang.
- Aiwah! manual tarbiyyah ini kena selalu amalkan. Baca natijahnya kita akan dapat. InsyaAllah.. yang pasti, kita kena paham maksud die.. jangan main baca je.. hehe

8. Hafal surah-surah hafalan.
- Ha yang ni, refresh balik surah-surah yang kita dah hafal sejak darjah 6 lagi. Kena cek KPI dulu la, surah apa yang kita kena hafal. time form1, surah lain.. begitulah form-form yang lainnya. Hatta, masuk universiti pun, ada surah-surah yang kita kena hafal. betul tak?^^,

9. Solat Terawih & Witir
- Solatla terawih secara berjemaah.. insyaAllah natijahnya 27 kali ganda daripada solat secara bersendirian. Mungkin nikmat berpuasa itu lebih terasa bila kita solat jemaah.. selepas itu solat witir. Kalau kita berniat nak solat sunah hajat malam tu,atau apa sahaja solat sunat, lakukanlah solat witir selepas kita selesai habis solat sunat..sebab solat witir adalah solat penutup kepada semua solat sunat.

(Cantikkan? Subhanallah..sapela yang buat..:))

Bagaimana manual tarbiyyah yang saya bagi? boleh buat?? insyaAllah boleh. Hidup perlu konsisten dengan ketaqwaan kepada Allah ta'ala.. semoga kita peroleh rahmat serta kasih sayangnya yang melimpah ruah.. ameen!! Allahu Akhbar!

Dikesempatan itu, saya ingin memohon sejuta kemaafan kepada semua yang mengenali diri saya dan juga kepada semua pembaca, sekiranya.. saya pernah secara langsung atau secara tidak langsung dalam melakukan kesilapan kepada anda semua, sama ada sakitkan hati anda ke? terlepas kata ke??atau seumpamanya.. maaf banyak-banyak deh..:'(

Sesungguhnya, saya hanyalah insan biasa yang banyak kelemahan dan sentiasa dalam muhasabah. InsyaAllah, Setiap manusia punya kelebihan & kelemahan, kita tak dapat nak hapuskan kelemahan tapi kita dapat didik dia dengan sentiasa muhasabah.Jadi, sama-samalah kita muhasabah agar menjadi hamba Allah yang tidak pernah serik untuk mendapatkan keredhaan-NYA..Wallahu'alam.

Kullu 'am wa antum bikher..ameen! Barakallahu feekum..^_^

4 comments:

Anonymous said...

manual tarbiyah tue mcm susah je...ada lagi mudah nak ikut??

Anonymous said...

selamat berpuasa dan menyambut ramadhan al-mubarak akak !
semoga ramadhan tahun ini di berkati dan di rahmati.. :)

Serikandi Abi. said...

Anonymous 1 :

Ade je.. solat 5 waktu sehari semalam, jgn tinggal. dan berpuasa dgn niat utk mendapatkan keredhaan Allah. itulah paling senang.. wallahu'alam..:)

Serikandi Abi. said...

Anonymous 2 :

Selamat berpuasa dan menyambut ramadhan al-mubarak jugak dik!

Ramadhan kali ini, bukan biasa-biasa..tp ia luar biasa, mcmmne nk dapatkan luar biasa? iaitu dgn usaha dan banyakkan amalan sunat dibulan yg mulia ini.. :)

Barakallahu feek~ ^^,