Jun 5, 2011

Perhitungan Antara Keperluan Dan Kehendak!

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah,masih diberi nikmat hidup di bumi ni. Bila dihitung-hitung, sampai tak terhitung nikmatnya. Cuba anda kira apa nikmat yang telah Allah beri hari ini? nikmat hidup, nikmat bernafas, nikmat udara, nikmat penglihatan dan sebagainya, tak terkira rasanya. Subhanallah, Maha Suci Allah yang telah mengurniakan kita segala nikmatNya dengan sifatnya Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. Alhamdulillah..

Pertama-tama sekali, asif jiddan kerana dah lama tak update. huhu Keje banyak ke? program banyak ke? wallahu'alam. Saya pun tak tahu. Alhamdulillah, khamis lepas abah dan ibu sudah selamat sampai ke makkah Al-mukarramah bagi menunaikan umrah. Ibu kol pagi tadi, rasa tenang sikit. hihi semoga umrah mereka dimakbulkan dan dipermudahkan umrahnya di sana..ameen! :)

Jadi, apa entry kita kali ini? hmm.. senanye tak tahu nak coretkan tentang apa di teratak ini. Tapi saya ada satu perbincangan untuk kita bincangkan bersama. insyaAllah.. Okeh, apa itu keperluan? Keperluan itu adalah sesuatu yg perlu, perkara yg asasi, maknanya sesuatu yang wajib ada. Tapi keperluan itu boleh juga dikatakan kehendak.

Bagaimana pula dengan kehendak? kehendak itu adalah sesuatu yang kita mahu, yg kita inginkan. Mungkin juga boleh dikatakan kehendak dari nafsu-nafsi diri kita. Bunyi agak kritikalkan. Tapi itulah hakikatnya maksud kehendak. Tapi kadang-kadang keperluan itu juga boleh dijadikan kehendak. Dan kehendak juga boleh dijadikan keperluan.

Dalam kehidupan ni macam-macam yang perlu kita buat perhitungan, boleh juga dikatakan sebagai pilihan. Lagi-lagi bila kita sudah masuk alam Universiti, macam-macam jenis yuran yang perlu kira bayar. Yuran pengajian la, yuran kampus la. Pastu bila mana kita sudah masuk kampus, macam-macam persatuan yang akan kita sertai. Jadi, bila sudah jadi begitu.. duit dari PTPTN pun tidak mencukupi. pening kan?? pening-pening. huhu tapi saya tak amik PTPTpu, PAMA yang tanggung semua. ha... itu lagila pening pale bila takde duit, sebab saya tak suka mintak-mintak..huk3 bila terdesak sangat-sangat, barula rayu-rayu nak mintak. hehe

Jadi, bila sudah jadi begitu.. dalam bab makan juga perlu buat perhitungan. Bagi ahli gerakan, Makan itu sebagai kehendak dan sedekah itu sebagai satu keperluan. Kerana apa?? kerana bagi mereka, bila dapat 2-3 suap nasi itu sudah kira bersyukur bagi mereka. Itu mungkin bagi ahli gerakan yang miskin, kerana setahu saya ada Gerakan yang kaya dan ada juga Gerakan yang Miskin. Gerakan yang miskin inilah yang membentuk ahlinya agar lebihkan bersedekah dari melebihkan kehendak diri. InsyaAllah. Orang kata apa? biar Miskin harta tapi jangan miskin Ilmu.


Sekarang ni, saya berkehendakkan Camera DSLR.. kerana ia menjadi satu keperluan dalam kerja saya. Tapi nak beli sesuatu pun, kena fikir 10 kali kot. huhu Tapi setelah saya buat beberapa perhitungan dan akhirnya, adalah kumpul duit dan dapatkan Camera DSLR..InsyaAllah! Macammana nak kumpul duit ek?? keje pun tidak! huhu Tapi takpe... rezeki itu sentiasa ada, cuma kita kena yakin dan berusaha. Boleh? InsyaAllah boleh! ^^,

Tapi kan, kadang-kadang bila kita berkehendakkan sesuatu ia juga boleh mendatangkan kepada pembaziran. Misalnya, bila kita pergi bershopping.. lagi-lagi bila awal bulan,kan masuk gaji. Asal bershopping je, bila baju barulah, kasut barulah, handphone pun nak baru. Walhal, baju dalam almari tu berlambak-lambak belum pakai lagi, kasut pulak, ada lagi yang belum bukak dari kotak. Handphone pun baru beli sebulan jagung dah beli handphone baru. isk3 dasyat kan?? itulah namanya membazir. Ingat ye sahabat-sahabat, Allah tak suka dengan hambanya yang suka membazir. Pakai handphone Nokia biasa pun oklah, asalkan boleh bermeseg, boleh call dan yang paling penting tahan lama. Hentak banyak kali pun tak rosak-rosak.. ha.. ade ke?? ada..insyaAllah! macam handset saya la kot.. saya kan suka campak-campak handset..hihi gurau-gurau..=.=

Oklah, setakat ini dahulu coretan saya kali ini. Oh ye, bulan rejab dah masuk kan..? so, Macammana persiapan anda untuk menghadapi bulan Ramadhan akan datang ye?hmm.. renung-renungkan ye. Dalam bulan Ramadhan nantilah kita akan banyak buat perhitungan. Yelah, bila nak dekat-dekat raya tukan, mesti berkira-kira nak baju raya berapa pasangla, kasut berapa pasangla, walhal baju raya tahun lepas tak pakai lagi. ngeh3 Buat perhitungan tu biar berpada-pada ya.:) Pesanan buat sahabat-sahabat perempuan yang belum habis ganti puasa, cepat-cepat habiskan ya. Tapi lainkali jangan suka lambat-lambat ganti puasa. Tak elok tangguh-tangguh. kui3

Allahumma bariklana fi rajab wa syaában wa ballighna fi Ramadhan, Ameen! ^_^

Wallahu'alam~ 

4 comments:

yaqut hulaif said...

assalamualaikum.
DSLR tu, boleh pinjam la lepas nie.

semoga umrah parents dimakbulkan dan dipermudahkan umrahnya di sana..ameen

Serikandi Abi. said...

wa'alaikumussalam
Xboley pinjam.. sbb adik pun nak guna.. jadi better beli terus..insyaAllah..ada rezeki.. adela tu..:)

ammen ya rabbal'alamen..

shairazi sharizan said...

jenis ape k.ili dslr i2?

Serikandi Abi. said...

xtw lagi.. tengah buat pilihan.. sama ada EOS 50D (canon) atau D5100 (Nikon)..wallahu'alam.

ade cadangan??