Dec 10, 2010

Dakwah Si Driver Teksi 2.



Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah.. masih diberi nafas untuk beribadah..InsyaAllah. Aritu ana keluar ke Times Square dengan sahabat-sahabat Majmuah 6 Sebagai reunion kecil la dikatakan. Sayang, ramai sahabat yang sudah kembali ke rumah masing-masing tetapi ada jugak sahabat yang sibuk dengan urusan untuk mendapatkan mahar ke Syurga. Alhamdullah.. tapi takpelah.. insyaAllah lainkali je deh...kui3 ^^,

Okeh.. macam biasa, bila kita nak keluar kita perlu berniat.. ana berniat, dapat teksi yang dapat berkongsi ilmu lagi. Tunggu punya tunggu.. alhamdulillah dapat jugak teksi yang ana niatkan. Mula-mula.. ta'aruf dulu. Pastu, Pakcik tu tawarkan hendak berkongsi sedikit Ilmu Tasawwuf. Kami on je.. ana pulak duduk depan, ape lagi.. bukak buku la salin nota..hehe Kebetulan sebelum nak outing tu, ana ada meeting kat cafe. Malas da nak naik bilik letak buku tu, terus jela keluar jalan. Tibe-tibe ana terfikir.. lepas ni nak bawak buku nota selalu la.. manalah tau dapat pakcik ala-ala 'Ustaz' ke?? ha.. ruginya kalau tak bawak buku nota. huhu

Ermm.. ana gelarkan Pakcik tu Ustaz la erk.. okeh. mule-mule ustaz tu bertanyakan kepada kami.. "Adik belajar tasawwuf??" kami pun blur.. ada ke takde dalam silibus kos kami. Pastu, kami jawab jela.. "belum pakcik". Masing-masing berkeadaan macam takde ilmu..hehe blur je kami...huhu

"Ilmu Tasawwuf ni, yang belajar tentang Islam itu Syumul. Yang merangkumi,bukan setakat hanya 5 rukum Islam tu sahaja tetapi ia merangkumi keseluruhannya. Misalnya, Politik, muamalat, dan lain-lain nyelah. Sesiapa yang belajar tentang ilmu ni, dia dapat menyucikan dari segala penyakit-penyakit hati dan sentiasa dapat mengingatkan kita kepada Al-Khaliq. Itulah Ilmu Tasawwuf". Terang Ustaz tu.

"Owh.. begitu". kami mengiyakan tanda mengerti.

"Okeh siapa boleh jawab apa perbezaan manusia takutkan Allah dengan manusia takutkan manusia??" Soal Ustaz tu.

"Ermm.. macam ni pakcik, takutkan Allah tu membuatkan kita lagi dekat, tapi takutkan manusia tu menyebabkan kita lari". Jawap sahabat kami yang ambil kos Usuluddin. Bak kata Ustaz tu, orang yang belajar Usuluddin ni,boleh jadi gila. sebab pelbagai ideologi yang dipelajari.. untuk mendapatkan kebenaran yang hakiki. serta mengkaji tentang Ketuhanan yang Hakiki. Dasyat.. Ia juga dipanggil gila sebab mereka gila untuk mengenal Allah.. dan kuat beribadat kepada Allah. Subhanallah ^^,

"Ha.. tepat jawapan kamu. Bezanya cuma semakin dekat dengan lari ja. Yelah kita takutkan Allah sebab kita takut dengan azabnya kan.. sebab itu kita makin dekat dengan Allah.. buat Qiamulail setiap hari. untuk mendapatkan keampunan dari Allah Ta'ala". Terang Ustaz tersebut dengan lebih lanjut.

"sebab apa dikatakan menyucikan hati? siapa yang kawal diri kita?" soal Ustaz tu lagi.

"em..hati ye pakcik."

"ha.. hati. Dalam masa yang sama, nafsu pun kawal diri kita. Jadi kita perlukan Iman untuk didik hati dan nafsu kita. Apa pula yang dikatakan Iman itu dengan Iman? ilmu tasawwuf ni dia nak jawapan ringkas je.. takda panjang-panjang. jawapan dia pendek je."

Jawapan kami berikan semuanya salah sebab jawapan kami panjang-panjang. huhu "Apa dia pakcik?"

"Iman itu jawapannya percaya."

"Percaya?"

"yelah.. rukum Iman apa dia??"

"Percaya kepada Allah, Rasul dan selainnya" jawab kami.

"Ha tukan.. percaya. Pendek je jawapannya. Dan apa pula dikatakan Iman tu,lagi pendek jawapan dia?"

"Tak tahu pakcik.. apa dia pakcik?"

"Yang dikatakan Iman tu pula ialah Ingat".

"Ingat? kenapa pula pakcik?" Tanya salah seorang dari kami.

"Sebab, Iman adalah pekerjaan bagi hati. Dengan adanya iman kita kena sentiasa ingatkan hati kita agar sentiasa patuh dengan perintah Allah. Itulah pekerjaannya". jawap Ustaz tu.

"Owh..betul gak tu". Kami mengiyakannya,sambil otak ligat berfikir.

"apa pula perbezaan antara solat waktu dengan solat waktu-waktu?" Ustaz tersebut terus-terusan melontarkan soalan yang mengkonfiuskan kami.

"Solat waktu-waktu tu, solat 5 waktu ye pakcik? tapi solat waktu tu...emm.."

"Ha.. betulla tu, solat waktu-waktu tu solat 5 waktu la.. tapi solat waktu tu.. setiap masa adalah solat kerana setiap waktu tu kita sentiasa mengingati Allah. insyaAllah".

"Sebab apa pakcik kata begitu?? sebab sebaik-baik ibadah itu adalah diri yang pandai menguruskan masa dengan perkara yang berfaedah. Kalau kita tak cari duit dari pagi sampai malam, tapi kita tak beribadat pun.. tak untung jugak. sebab apa?? yang memberi keuntungan tu adalah ibadat kita. Yang dikatakan ibadat itu pula adalah, buat iman yang taat.. dan tinggalkan kufur maksiat. faham kamu?" terang Ustaz tersebut dengan panjang lebar.

"Faham pakcik". ringkas jawapan kami.

"okeh pakcik nak tanya orang Usuluddin pulak? apa dia perbezaan akal dan nafsu?" Soalan macam dalam soalan Pengantar Syariah tahun lepas je.. ulas kami.

"perbezaannya, akal ni ada perasaan tua dan nafsu tu takde perasaan tua dan tidak mengingati mati".. Ustaz itu teruskan dengan jawapannya memandangkan kami selalu sahaja bagi jawapan yang panjang..hehe seperti jawapan dalam jawap exam la dikatakan..hohO

"Owh.. kenapa plak pakcik? yelah.. dengan akal kita dapat berfikir dan mengingatkan kita yang diri kita sudah tua... dan tak lama lagi nak mati. Dalam masa yang sama ia mengingatkan kita agar sentiasa beribadat kepada Allah Ta'ala. Kalau nafsu pula, dia takde perasaan-perasaan begitu. Sebab itu, kebanyakan manusia, mereka lebih gunakan nafsu berbanding akal. Sibuk cari duit siang malam tapi tak ingat tidak lama dia akan mati.. itulah salah satu contohnya manusia yang ikut nafsu".

"sama juga macam remaja yang sibuk bercinta sekarang ni..kebanyakkannya banyak menggunakan nafsu daripada akal, siapa yang tidak bijak menggunakannya.. binasalah masa depan dia".

"betul tu pakcik". jawab kami tanda sokong.

"Sebab itu, orang kata dunia itu ibarat sejengkal dan akhirat itu ibarat sepemerluk, Kamu tahu apa maksudnya?"

"em...sepermerluk??" kami blur lagi..huhu

"yelah.. dunia ibarat sejengkal tu handphonela. bley ke kamu hidup tanpa handphone?? ke mana sahaja pasti kamu akan guna handphone,betul tak?. Cuba kamu tengok dengan makcik-makcik cleaner.. semuanya pakai handphone..dulu takdanya nak pakai handphone-handphone ni. Tapi sekang semuanya da pakai handphone, dapat telefon pakwe berjam-jam. sebab itu dipanggail Dunia itu sejengkal". ujar Ustaz itu panjang lebar.. mujurlah kami semua takde pakwe..huhu Alhamdulillah.. ^^,

"Akhirat ibarat sepemerluk pula adalah solat.. ialah, kita nak akhirat kita kena sentiasa sepemerluk, kita kena sentiasa bersolatla.. solat wajib, solat sunat kena sentiasa amalkan. Kalau kita tak solat,tak dapatlah akhirat".

"begitu ya pakcik?"..jawab kami dalam masa yang sama otak masih ligat memikirkannya.

Tamat.

Jadi, itulah dia dakwah Si Driver Teksi. Tapi apa pun yang disampaikan oleh pakcik tersebut.. jangan pula kita terima bulat-bulat.. maksud ana, kita kena kaji balik.. okeh?? kadang-kadang kita terima je apa yang pendakwah-pendakwah sampaikan, tapi kita tak kaji pun apa yang mereka sampaikan. Sebab itu, terjadinya perbalahan kaum.. sehinggakan berani menghukum orang tu orang ni kafir. hohO.. itu bukan kuasa kita.. Allah punya kuasa semua itu. Ingat ye? kui3

Pesanan ana lagi, kalau nak kaji sesuatu.. kaji lah banyak kitab. Jangan kaji 1 kitab ja.. nanti, bila kita kaji 1 kitab je dan kita tak kaji kitab-kitab lain.. fikiran kita akan jadi jumud.. dan pendapat orang lain pula kita tak dapat terima. Tapi biarlah pendapat orang lain itu tidak bertentangan dengan Hukum Islam yang sebenarnya.. sampaikan ada yang mengatakan, orang yang bagi cadangan bina Hub Hiburan itu tidak salah.. yang salahnya orang yang masuk menyertai hub hiburan itu.. tapi apa pun, orang yang cadangkan tu tetap dapat habuan sama diatas dosa orang yang menyertai hub hiburan itu.. Kaji balik dalam Quran dan Sunnah ya.

Sedangkan orang yang hanya bawa botol arak pun tetap hukumnya haram.. inikan pula yang memberi cadangan membina tempat-tempat yang merosakan agama..Nauzubillah. sama-sama kita fikirkan baik buruknya..^^,


Wallahu'alam.

2 comments:

shazmil furqan ® said...

Ya Allah , sungguh aku buta agama , banyak benda yang aku tidak tahu tentang islam , Ya Allah , hina dan malunya aku terhadap kaum hawa .. mengalir airmata ku baca post ni .. aku x tahu kenapa dan bagaimana aku boleh termasuk ke sini , hidayah Allah kot .. Ya Allah , sungguh pemikiran ku cetek dengan Ilmu Agama Mu .. :(

Serikandi Abi. said...

Assalamu'alaikum w.b.t.

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. [Ali Imran :139]

Ana pun masih cetek dengan Ilmu Allah.. Ilmu Allah itu banyak.. tak mampu nak kaut semuanya. Apepun, kita kena berusaha mendapatkannya walaupun sedikit tetapi hendaklah kita beramal dgnnya. "Ilmu tanpa amal ibarat pokok tak berbuah".

setiap manusia ada kelemahan dan setiap kelemahan itu hendaklah diperbaiki.. agar kita menjadi hamba yang sentiasa muhasabah diri dan sentiasa berusaha ke arah kebaikan..insyaAllah ameen!! :)