Nov 2, 2009

Buku.....Oh....buKu....!


MPH adalah salah sebuah gedung buku yang paling meluas di selangor. Terutamanya di Kuala Lumpurla. Di mana-mana MegaMall,shopping Complex pasti ada kedai ni. Sapa yg tak masuk kedai ni,memang rugila..sebabnya,kat sini terdapat pelbagai jenis buku ada...buku agamaan ade,Komik ada....boleh kira macam2 adela...hehe

Aku juga salah seorang daripada pengunjung tetap di kedai ni. Tapi, bukan pelanggan tetap ye..pengunjung tetap je.=) kalau rasa cam boring je even keluar berjalan kat Midvalley misalnye,pasti aku akan singgah di MPH. Disana, terdapat ruang pembacaan tau..ramai juga pengunjung dikalangan mahasiswa yg datang untuk mentela'ah buku di sana. Mana tidak nye, ingatkan nak beli buku tu..skali harga die YaAllah,mahalnya..hmm...salin nota dia jela..ha...sbb 2 ramai yg m'tala'ah je disana.

Aku..? aku m'tala'ah novel je kat sana..hehe xdelah..yela,even da masuk U tapi xdelah mcm mahasiswa yg mengunjung ke kedai ni untuk mencari bahan assigment atau sebagainya.. Mungkin bila aku da masuk UMKL nanti, aku akan tergolong seperti mereka juga..mana tahu..insyaAllah..ilmu Allah sentiasa ada dimana-mana..=)

Macam di kelantan pula...pusat gedung bukunya di Ja'afar Rawas & juga SMO, tahu tak SMO itu singkatan bagi apa?? SMO 2 singkatan bagi Syarikat Muda Osman. Tapi yang paling besar, gedung Ja'afar Rawas la..kat sini la kami mahasiswa UM nilam puri & KIAS cari buku ilmiah. sebabnya,antara ipta & ipts yg dlm bidang agama,kami jela..tapi ada juga student len suka kunjung kedai buku ni..bahkan pensyarah juga suka pergi kesana.

Rasulullah saw b'sabda : menuntut ilmu itu wajib bagi lelaki & perempuan (al-majlisi,Bihar al-anwar).

Tidak kisahla jenis buku apa kita nak banyak tapi yg pasti didalamnya terdapat ilmu yg kita akn perolehi. Eh kawan-kawan jgn sangka bace novel 2 xdapat ilmu ye...lagi-lagi jenis nOvel islamic...t'dapat banyak sgt ilmu yg kita akan dapat. Kisah nabi yg kte tidak tahu pun,kita akan dpt tahu juga..ha...lagipun, cerita2 didalam nOvel islamic ini banyak yg m'unsurkan cinta kepada Allah..ha seperti nOvel Warkah Cinta b'bau syurga,Salju sakinah...dan banyak lagilah..Cube la baca..best..!=) Tapi apa yg penting,nawaitu kita 2 hendaklah semata-mata kerana Allah Ta'ala..dan bila kita da dapat sesuatu ilmu itu,kita hendaklah mengamalkannya walaupun hanya sedikit.

Seperti Hadis Rasulullah saw b'sabda : Ketahuilah bahawa ilmu itu lebih baik daripada amal. Seorang yg alim mengamalkan ilmunya walaupun sedikit.(madinah albalaghah)

Lalu Rasulullah saw b'sabda lagi : Manusia yg paling lapar adalah orang yg tidak mencari ilmu, manusia paling kenyang adalah org yg tidak mahu mencari ilmu..(kanz al-ummal)

Jadi...mencari ilmu ni penting untuk kita menuju ke Jannah...tp cari2 jugak....amalkan jangan lupa ye...=) Bak kata pepatah, katak dibawah tempurung (eh boleh ke gne istilah ni) alah kire same la 2. Lagi2, time cuti sem kn??tak tahu nak watpe...molek sungguhla kita m'talaah buku2 ilmiah ni..drpd masa b'lalu dibawa arus air sungai bagaikan ketika hujan lebat turun..ha lebih baik kita isi dengan m'talaah buku ilmiah ke,m'baca blog ke,macam2 lagilah kita boleh isi pada waktu lapang camni..hehe Walaupun sikit tapi bermakna sangat2 tau. Banyak kelebihan kita menuntut ilmu ni..antaranya:-

Seperti dalam hadis Rasulullah saw lagi : Mereka yg melangkah dalam pencarian ilmu, Allah akan membawanya terus kejalan syurga. Sesungguhnya para Malaikat merasa gembira menebarkan sayap mereka untuk menaungi para pencari ilmu, bahkan seluruh makhluk termasuk ikan di laut memohon keampunan bagi pencari ilmu. Kedudukan org yg alim keatas org yg abid (ahli ibadah) adalah seperti kelebihan bulan purnama ke atas bintang2 bulan purnama . Para Ulama' adalah pewaris para Anbiya' kerana para Anbiya' tidak meninggalkan kekayaan tp ilmu pengetahuan. Maka beruntunglah mereka yg menyusuri jalan ini.

Lihat sahabat, sungguh besar kelebihan bagi yang mencari ilmu ini. Jadi menuntutla ilmu selagi kita mampu. Rugi tau kalau kita tak cari...Percayalah.,selagi kita hendakkan ilmu..hidup kita tidak akan sia2. Kalau miskin harta takpe..tapi jangan miskin ilmu..ok?=) Ingat ye, Membaca itu jambatan ilmu & kejayaan...=)

.من جد وجد ومن زرع حصد


Fikir2kan dan selamat B'tadabbur..=)

Wallahu'alam..



No comments: