Nov 19, 2009

BerSeDiaKaH aKu.....?

Alhamdulillah ada juga masa utk m'update blog ni...tapi malam ni ade persmian kelab OperatOr...yaAllah malasnya diri ini utk melgkah ke sana.. takpelah, bkn majlis ilmu pun..kalau majlis ilmu kOmpem aku akan pergi..hihi.[insyaAllah]...
Bersediakah aku?? aku tidak tahu bagaimana harus aku olah persoalan ini sebenarnya..sebelum itu, aku ingin b'tnye kpd anda semua, anda pernah b'mimpi? pernah x anda b'khayal? atau pernah x mimpi anda itu jd kenyataan? cube anda ingat kembali...mgkin ada cuma dlm keadaan sedar @ tidak je..huhu
Bagiku,persoalan itu tlh pun terjawab. suatu ketika dahulu,ketika aku menutut di tingkatan 6 STAM..aku m'punyai someOne yg aku sayang..tapi Cintaku kpd Ilahi tidak pernah kurg...alhamdulillah. Setiap malam, aku sntiasa sujud kpdNYA..dan dalam doaku,aku sntiasa meminta petunjuk kpdNYA,adakah benar dia jodohku...? aku istiqomah melakukannya. Suatu malam,aku b'mimpi..aku b'pakaian sekolah dan tibe2 ade sekujur mayat sudah siap dimandikan & dikapankan...aku benar2 keliru ketika itu,adakah itu aku? aku melihat ramai org menangis dan merintih...ttpi mere
ka itu bkn dr ahli keluargaku..jika aku jenazah itu, pasti keluargaku yg merintih itu..penuh persoalan di benakku..aku tidak tahu siapa yg telah dikapankan itu..aku benar2 tidak tahu..dan mimpiku itu acap kali b'ulang di setiap malam tidurku. Aku xm'ngerti apa yg sbenarnya Allah ingin tunjukkn kpdku. Setelah 1 minggu,aku di gemparkan dgn 1 berita yg amat mnyentuh jiwaku..dan m'buatkn aku merintih x henti2. Ketika itu,aku hendak pergi sekolah. Tibe2 hatiku ingin singgh dulu ke kantin sblm masuk ke kls..selama ni,aku malas nak pergi ke kantin sblm msuk ke kls..tibe2 jd rajin plak. Ketika aku nak naik ke kelas, ade seorg ustazah & seorg pelajar prmpuan sdg b'bual dan ketika aku hendak melintasi dpn mereka..mereka memndgku sprti ade sesuatu yg berlaku...dan ustazahku m'beritahuku ttg berita itu..pd mulenye,aku ketawa..stlh itu,airmataku mula mengalir dan aku masih xp'caya akn berita 2. Lalu,ramai yg ustazah menasihatiku spya aku menrima takdir yg tlh ditetpkn oleh Allah utkku. Alhmdulillah ramai yg m'beri aku support spy ak tabah mghadapinya..1 sekolah tahu hbgn kami. Ade sorg ustazah ni, mngajak aku pergi ke rumahnya..familynya mmg mngenali diriku. 1 sikap yg aku ske dgnnye, die tidak pernah berahsia ttg hbgn kami dgn keluarganya dan ibunya amat menyayangiku. P
d mulenye,ustazh takut utk m'bawa ku kerumahnya kerna takut aku rebah bila melihat jenazahnya..tp aku meyakinkan beliau yg aku tabah mghadapinya..aku m'ngingati firman Allah yg b'maksud : " Allah tidak m'berati seseorg melainkan apa yg t'daya olehnya..." lalu,aku m'ngikutinya b'sama bbrp rakanku yg lain pergi kerumahnya. Ketika aku smpi kerumahnya..ada sorg m.cik ni memg mngenaliku,aku dtg2 terus die memelukku...airmataku mngalir lagi..yaAllah..pantasnya masa ini berlalu..hatiku sebak melihat jenazahnya. Ustazahku memeluk kemas bahuku,spya aku tidak rebah melihatnya..dan pd masa itulah aku sprti pernh berada dlm keadaan itu.. dan p'soalan yg slma ini b'main di benakku telah t'jwb..huhu yaAllah,terimakasih atas jwpn MU itu. Ini b'makna jodohku dgnya tidak ada. Aku mencari2 dimana adik2nya..dan adiknya memanggil2 namaku dan menangis..aku menasihatinya spya b'sabar. Lalu aku turut menangis...besar dugaan yg telah Engkau berikan kpdku ini ya Tuhan. Namun aku b'syukur,Engkau masih beri aku peluang untk b'nafas di muka bumiMU ini. "Life must be go on.." Aku mengeringinya hingga ke kubur. dan kembali ke sekolah....aku tahu kelamahan ku...bila aku menangis memg xbley b'henti. Aku pergi ke bilik adikku, aku menangis..dan adikku memujukku tapi adikku mengis jugk..aku ddk bilik aku menangis..aku bace yasin toknya,aku menangis..yaAllah,bila airmataku ini hendak b'henti..tiap2 malam aku sujud kpdNYA..ttpi masih lagi tidak henti2 airmata jatuh kebumi..aku pergi skolah pn aku nangis..tapi ada juga yg kwn2 cube memujukku..aku dpt tahan walhal dlm hatiku terlalu sebak...yaAllah tabahkanla hatiku ini. rintihan ku sepanjang hari..aku hanya menunggu masa utk pulang. Aku tahu ibu bapa ku lah permataku yg akan mngembirakan & mngembalikan senyumanku itu. Masa utk blik rumah pn telah tiba..sesampai rumah aku menyelami abahku..abah terus memelukku spya aku b'sabar dan menasihatiku "mgkin ada yg lebih baik dr die"..abah memg xske tgOk aku nangis..pas2 abah buatla lawak..ibu pun same..adik2 aku yg len pn bgitu..sumenye buat lwak spya aku t'gelak dan mlupekan p'kara yg da lepas..aku b'syukur sgt2 sbb dpt kluarga macam 2..terima kasih Tuhan..Engkau sentiasa memahamiku..dan stiap malam ak b'sujud lagi kpdNYA..tapi kali ini,bkn keranaNYA lagi..tapi kerana dosaku...aku merintih kerana dosa ku terhadap Ilahi..mgkin aku ada silap yg aku tidak mnyedarinya.."ya Allah ampunilah sgla dosaku..ssghnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.."

Setelah itu,aku tetapkan hatiku & aku m'cipta prinsip baru...."hatiku tidak akn buka selagi aku tidak dinikahi..." itulah prinsip ku. Ramai juga lelaki yg ingin b'kenaln dgnku..tetapi aku mnyatakan aku hanya sudi b'kawan dan alhamdulillah mereka memahami persaanku..hati ni xbley dipaksa-paksa..kan2?hihi namun, mereka menrima diriku sbgai kawan..aku seng m'nganggapnya begitu..ttpi ada juga yg aku tidak layan...hmm malazla....biarla org kata aku ni "Jual Mahal"..peduli apa aku...hihi [kembali senyum (",)].

Kini, aku sudah digelar mahasiswa. Ramai juga aku mengenali shbt2 ku yg "Syubro" ade yg dari mesir,jordan,yaman.Aku m'kagumi mereka kerna mereka memilih jln utk m'cari ilmu akhirat dan dlm masa yg sama mereka m'dalami juga ilmu duniawi.. 1 hari,aku xingt ketika itu aku sem bape. Aku mengenalinya di "Alam Maya" [ym]..die ingin mngenaliku. dan aku m'ngenalinya sbgai seorg shbt..1 hari dia mnyatakan sesuatu..sbnrnya aku memahami je apa yg dinyatakan itu..tpi aku saje je buat tidak tahu..[kasyaf] dia melayaniku pn sprti dia mnyukaiku..aku tidak tahu bagaimana persaanku terhdpnya sbnrnye. Aku tidak pernah lpe prinsip ku itu..Lalu aku meminta nasihat dri sahabatku yg belajar di Jordan..dan die menasihatiku supaya aku meminta ptunjk dri Ilahi je..itu sudah m'jadi sbgai amalanku..kdg2 aku m'jadi takut apa yg Allah akn tunjukkan kpdku nanti..ttpi shbtku menasihatiku spya jgn takut..kerna Petunjuk Allah itu adlh sebaik2nya..sblum 2,aku acap kali b'mimpi tntg Ular...[adkh ada org dtg nk merisikku] kalau macam 2,b'sediakah aku mghadapinya...? ya Allah,apa tnda semuanya ini.huhu Lalu aku menunaikan solat istikharah sprti yg disarankan oleh shbtku itu. Pd 1 malam,aku tidak tahu adakah ia petunjuk atau mainan syaitan shj..aku b'mimpi ada seorg lelaki sedg m'beli air..ketika itu, aku baru habis b'main futsal dan singgah sbntar di cafe..tetibe laki itu senyum kpdku..aku sprti mnegenali lelaki ini..tapi masih lagi dlm samar2...huhu aku tetapkan hatiku dngnya...dan sentiasa memohon petunjuk dri Ilahi.

"Ya Allah,jika dia benar utkku...
Dekatkanlah hatinya dgn hatiku..
Jika dia, bukan milikku...
Damaikanlah hatiku dgn ketentuanMU.."

Tapi,aku penah ckp dgn kawanku.."Nis,Kalau ade org masuk meming,aku memg terus terima die" tp b'syarat...hihi die mestilah b'agama.. kalau die nak kn aku bkn sbb paras rupeku tapi kerna agamaku..itu je syaratnya..huhu Tapi adakah aku ni layak utk m'dptkn suami sperti itu..diriku ini sgt dhaif ya Allah..lykkah aku?? Astagfirullah...

Em...bnyak agi mimpiku yg jadi kenyataan. Pernah 1 malam tu, aku b'mimpi aku menolong ibu basuh baldi...pas2 bila bgun esoknya,tibe2 aku disuruh basuh baldi..time aku tgah m'basuh 2, baru aku t'ingat kejadian itu sprti ada dalam mimpiku. em banyak lagila...panjg plak nk cite kt cni...ckpla skdr luahan & isi hatiku shaja..

Nasihatku....apa2 pn yg t'jadi, memohon petunjuk dri Ilahi itu amat penting dlm kehidupn seharian kita..lagi 1 nak pesan, kita jgn cepat menyerahkan hati kita kpd seseorg..mana tahu die bukan jodoh kita..kalau bkn jodoh kita kan mnyesal t...apa2 pn serah je semuanya kpdAllah...hanya DIA je yg berhak uruskan semuanya. Takyahla kita risau siapa jodoh kita dan jgnlah kita mngejar Cinta...lebih baik cinta yg kejar kita. Segala-galanya sudah ditentukan oleh Allah di Luh Mahfuuz lagi..yg hanya m'jadi tggjwb kita sekarang ni..sentiasala memohon petunjuk & keredhaan Allah...barulah kelak kehidupan kita akan bahgia b'sama mardhatillahNYA.

Wallahu'alam..[^^,]

5 comments:

Anonymous said...

hanis...ade jela...adei...

Anonymous said...

haha...nme ak msuk sekali..malu je la ili oi...haha..ape2 pon ujian yang Allah bg kat hambanya..Dia tau kite sume leh laluinye!ujian2 nie pon mmg tok tmbhkn keimanan kite n ape2 pon keadaan kite kne pk positif..ape2 pon..good luck in ur life...peace...hehe=)

BinTuN AbDuLRaHmaN said...

thanks nis...ko memg sahabat aku...hehe saje je nk ltk nme ko...haha...ngade2 kejb..hik3

Haulid Al-Hararr said...

emm setiap ujian yang berlalu ada hikmahnya..mgkin selepas ini bertemu dengan yang lebih baek..

BinTuN AbDuLRaHmaN said...

Haulid :

em btol 2...insyaAllah...=)